Topp 5 mest overhalte TCU'er

TCU

En TCU, eller girkontrollenhet, er en komponent som styrer og kontrollerer en automatisk girkasse. Hva en ECU er for motoren er en TCU for en automatisk girkasse. For eksempel bestemmer hastigheten som kjøres, temperaturen og posisjonen til gasspjeldet, beregner TCU det ideelle øyeblikket for å skifte gir. Det spesielle med disse, er at det er så mange forskjellige systemer, noe som betyr at også klagene ofte kan være veldig forskjellige. Derfor har ACtronics utviklet forskjellige overhalingsløsninger for disse girkassestyreenhetene, slik at bilen kommer tilbake på veien!




Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

ATE MK61 Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

Så snart vi nevner tallene "722.8", ringer det noen klokker hos Mercedes-kjennere. Dette er nemlig en beryktet girkasse som brukes både i Mercedes-Benz A-klasse (W169) og B-klasse (W245). TCU-en som brukes i denne CVT-girkassen er kjent for feil på skifteposisjonssensoren og hastighetssensoren.




icon-check-markBiler med Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

Mercedes Benz A-Class W169 2004-2012

Mercedes Benz B-Class W245 2005-2011







icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Mercedes: P0657, P0705, P0717, P0720, P0722, P0739, P0741, P0793, P0842, P0843, P0896, P1634, P2722, P2731


DSG 7 DQ200 (0AM)

DSG 7 DQ200 (0AM) DSG 7 DQ200 (0AM)

DSG7 er en syv-trinns halvautomatisk girkasse som ble lansert av Volkswagen Group i 2008. Systemet ble utviklet av LuK Clutch Systems og bruker to tørrplateclutcher. Vanlige problemer som vi ofte ser i denne delen når det kommer inn til oss, er en kortslutning i girkasse-kontrollenheten og / eller en blåst sikring, fullstendig elektronisk svikt i girkassen og intern lekkasje i hydraulikkblokken.




icon-check-markBiler med DSG 7 DQ200 (0AM)

Volkswagen Golf V 2003-2009

Volkswagen Golf VI 2005-2012

VW Passat 3C 2005-2010

VW Touran 1T 2003-2010

Audi A3 8P 2003-2012






icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • VAG: 17099, 17225, 18012, 18303;
  • OBDII: P0562, 16946, P0841, P1604, P177F, P17BF, P1895, P189C


Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA) Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

Så fort du sier robotgir og Opel, sier du også Easytronic. Systemet, bestående av en koblingsaktuator og en girmotor, ble brukt av Opel i en stor del av modellutvalget. Easytronic, også kjent typenummer F13 blant kjennere, gjorde både automatisk og manuelt girskifte mulig. Problemet som dette systemet kan forårsake, merkes umiddelbart av sjåføren. For eksempel er det mulig at bilen ikke lenger vil starte, at girkassen skifter dårlig, eller at "F" lyser konstant på displayet.




icon-check-markBiler med Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

Opel Astra H 2004-2010

Opel Corsa D 2006-2014

Opel Meriva A 2003-2013

Opel Zafira B 2005-2011

Opel Combo C 2001-2011






icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Opel: P1607, P1609, P1700, P1723, P1728, P1729, P1730, P1735, P1740;


Continental 7G-tronic (722.9)

Continental 7G-tronic (722.9) Continental 7G-tronic (722.9)

Da Mercedes var på jakt etter en kontrollenhet til 722.9 deres, vendte de seg til Continental. I motsetning til de tidligere kjente Mercedes-girkassene, fikk ikke denne girkassen fem, men syv gir. Continental 7G-tronic var dermed et faktum. Disse ekstra girene ga bilene mer komfort, lavere drivstofforbruk og gjorde skiftingen mye jevnere. Den hyppigste feilen i denne TCU er feil på hastighetssensoren. Dette kan føre til at bilen girer dårlig eller kjører i nødmodus.




icon-check-markBiler med Continental 7G-tronic (722.9)

Mercedes Benz E-Class W211 2002-2008

Mercedes Benz C-Class W203 2000-2007

Mercedes Benz C-Class W204 2007-2014

Mercedes Benz M-Class W164 2005-2011

Mercedes Benz S-Class W220 1998-2005







icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Mercedes: P0705, P0717, P0718, P0720, P0721, P0722, P0723, P2200, P2201, P2204, P2205, P2206, P2207, P2550, P2716, P2767, P2768


DSG 6 DQ250 (02E)

DSG 6 DQ250 (02E) DSG 6 DQ250 (02E)

I 2003 introduserte Volkswagen en ny og revolusjonerende girkasse: DSG. Deres første versjon var DSG6: en halvautomatisk girkasse med seks gir som bruker to våte lamellkoblinger. Mekatronikken i DSG6 sikrer at girkassen kan fungere fullstendig automatisk. Selv om DSG oppleves som en lettelse for mange brukere, ser vi regelmessig at mekatronikken til denne girkassen kommer inn til vår revisjonsavdeling. En blinkende skiftindikator ("PRNDS") som vises på dashbordet, tilfeldig eller ulogisk bytte, eller i noen tilfeller til og med fullstendig feil på girkassen, er alle kjente klager for oss.




icon-check-markBiler med DSG 6 DQ250 (02E)

Volkswagen Passat 3C 2005-2010

Volkswagen Golf V 2003-2009

Volkswagen Touran 1T 2003-2010

Audi A3 8P 2003-2012

Audi TT 8N 1998-2006






icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • VAG: 17085, 17099, 17106, 17119, 17130, 17140, 17145, 17150, 17155, 17160, 18012, 18115, 18148, 18154, 18221, 18222, 18223, 18226, 18227, 18228, 18231, 18232, 18233, 18236, 18237, 18238, 18241, 18242, 18243, 18246, 18247, 18248, 19164;
  • OBDII: P0701, P0715, P0722, P0735, P0746, P0756, P0761, P0766, P0771, P0776, P1604, P1707, P1740, P1746, P1813, P1814, P1815, P1818, P1819, P1820, P1823, P1824, P1825, P1828, P1829, P1830, P1833, P1834, P1835, P1838, P1839, P1840, P2732


Står ikke din TCU på denne listen?

Ingen bekymringer! Vi har et praktisk verktøy som du kan slå opp TCUen din med.