Aktuatorer reparasjon

Under en turbo-reparasjon kan den elektriske motoren, snekkegiret eller kretskortet overhales. ACTRONICS overhaler turboaktuatorer med egenutviklet verktøy og utstyr. En overhaling av turboen er en økonomisk og holdbar reparasjonsløsning. 

Turboaktuator tilgjengelig

Aktuatorer reparasjon

Merke
Vis mer Vis mindre
Del ikke funnet?
Be om et tilbud nedenfor.
Eller ring oss
Be om tilbud
Det er ikke funnet noen resultater på ditt søk
1 Resultat 1 Side
Hella Turbo Actuator (Garrett turbo) - Aktuatorer
Hella Turbo Actuator (Garrett turbo)

Aktuatorer

For å se priser, må du registere deg

Ikke kunnet finne delen?

Be om et tilbud så ser vi etter en passende renoveringsløsning sammen med deg.

Under en turbo-reparasjon kan den elektriske motoren, snekkegiret eller kretskortet overhales. ACTRONICS overhaler turboaktuatorer med egenutviklet verktøy og utstyr. En overhaling av turboen er en økonomisk og holdbar reparasjonsløsning. 

Turboaktuator tilgjengelig

Spørsmål om en turboaktuator?

Vi hjelper deg gjerne videre!

21 08 16 82

Hva er en turboaktuator?

Turboaktuatoren styrer turbotrykket i motoren. Denne trykkkontrollen er nødvendig for å forhindre at turboen kontinuerlig blåser luft inn i motoren. Aktuatoren sørger derfor for at turbotrykket justeres etter omstendighetene og riktig mengde luft kommer inn i motoren. På grunn av strengere miljøkrav er flere biler nå utstyrt med turbo enn tidligere. Mange av disse bilene er utstyrt med Garrett Turbo og Hella Turbo Actuator.

Turboaktuator defekt: Diagnose

Det er flere mulige problemer med turboaktuatorer. En bil med lav eller ingen effekt, delvis eller fullstendig turbosvikt er de vanligste problemene rundt en ødelagt turboaktuator.

Turbo feilkoder per bilmerke

Hella Turbo Actuator er den mest brukte aktuatoren i kombinasjon med Garrett Turbo. I oversikten under finner du en oversikt over de vanligste feilkodene og tilsvarende bilmerke.

Turbo feilkode

Bilmerke

3F57 | 4191

BMW

P132A | P132B | P139A | P1952 | P1953 | P2263

Ford / Jaguar

2510

Mercedes-Benz

P0046 | P0047 | P0048 | P0238 | P2263 | P259E

Range Rover

P1952 | P1953

Volkswagen

 

I tillegg kan de generelle feilkodene P0234, P0299 og P2263 også spores til funksjonsfeil i turboaktuatoren.

Aktuatoroverhaling og test

Overhaling av turboaktuatoren er mulig hvis det er problemer med turbotrykket. Den elektriske motoren, snekkegiret eller kretskortet kan repareres og forbedres. Den defekte delen repareres og gjenbrukes. Dette eliminerer behovet for å kjøpe nye deler, noe som gjør overhaling til en billig og holdbar reparasjonsløsning.

ACTRONICS sitt unike testoppsett gjør det mulig å simulere og teste turboaktuatoren. Under testen kontrolleres det om aktuatoren går jevnt og om elektronikken fungerer optimalt. En omfattende slutttest brukes for å sjekke om det renoverte produktet fungerer like godt som et nytt.

Turbo reparasjonskostnader

Prisen på turboreparasjon er vanskelig å fastslå på forhånd. Kostnadene avhenger av bilmerke, modell og type bil. Vi skreddersyr overhalingen av turboaktuatoren til dette og gir et spesifikt tilbud for hver overhaling.

Skifte turboaktuator hos ACTRONICS?

HHar du en bil med ødelagt turboaktuator på verkstedet ditt? Ikke velg en ny turboaktuator, men få delen overhalt av ACTRONICS. Dette betyr at du velger den billigste og mest bærekraftige løsningen.

  • Billigere enn en ny aktuator i bilen
  • 2 års garanti på overhalingen
  • Plug & play: Ingen grunn til å lære den inn på nytt

Turboaktuator – FAQ

Hva er en turboaktuator?

Turboaktuatoren er den delen av turboen som styrer ladetrykket. Aktuatoren sørger for at turboen blåser riktig mengde luft inn i motoren.

Hvorfor går aktuatoren i stykker?

I 90 % av tilfellene er soting årsaken til defekte turboaktuatorer. Avgasser samler seg i turboen, noe som gjør at den blir sotet. Tette DPF-filtre og lekkasje av olje i turboen forverrer dette problemet. Turbinbladene blir tunge på grunn av sotingen, noe som fører til at girene og snekkegiret i turboaktuatoren slites ut.

I hvilke biler slites aktuatoren ut?

Turboaktuatoren bryter oftest sammen i disse bilene:
  • Mercedes-Benz E-Klasse
  • Volvo V70
  • Mercedes-Benz Sprinter
  • Ford Mondeo 3
  • BMW 3-serie

Kan du kjøre med en ødelagt turboaktuator?

Du kan som regel fortsatt kjøre bilen med defekt turboaktuator, men du vil oppleve at motorens effekt er kraftig redusert. Vi anbefaler imidlertid at du ikke fortsetter å kjøre hvis turboaktuatoren er ødelagt, da det i noen tilfeller kan forårsake alvorlige motorskader.