Hvordan fungerer en DSG-girkasse, og hva er forskjellene mellom en DSG6 og DSG7?
Hva er det første du tenker på som er en av de viktigste bilutviklingene fra 2003? Ingen anelse? Uten at man sannsynligvis la merke til det, var 2003 et år som hadde stor innvirkning på dagens bilindustri. Ser vi tilbake i historiebøkene viser de at Tesla ble grunnlagt det året, den nye generasjonen Toyota Prius ble avduket og Volkswagen Group kom plutselig med en helt ny girkasse som ble brukt i Volkswagen Golf R32: "Direktschaltgetriebe", bedre kjent som DSG.
Noen år senere kan vi ikke lenger ignorere disse tre bilene og bilutviklingen som alle har blitt en salgssuksess. I løpet av de femten årene som fulgte, var mer enn 26 MILLIONER BILER utstyrt med en automatisk girkasse DSG6 eller DSG7.
Men hvordan fungerer dette systemet egentlig, og hva er forskjellene mellom disse girkassene? Du kan lese det i denne artikkelen!
Virkemåten til DSG-girkassen
DSG automatisk girkasse, som også er kjent som Direkt Schalt Getriebe eller Direct Shift Gearbox, er en girkasse med to clutcher med to primære aksler, den ene driver "partall-girene" og den andre "oddetall-girene. Til tross for at BorgWarner utviklet systemet på vegne av Volkswagen, var dette ikke det første forsøket på en automatisk dobbelkoblingsgirkasse. Akkurat som mange innovasjoner i bilindustrien kan spores tilbake til motorsport, er dette også tilfelle her.
På 1980-tallet brukte Porsche 962 allerede en automatisk girkasse med dobbel clutch. Når du skifter til neste gir, byttes giret fra inngående aksel 1 til inngående aksel 2, med neste gir allerede aktivert på tilsvarende utående aksel. Når du skifter, kobles koblingen fra det "gamle" giret i en jevn bevegelse, og koblingen kobles fra det "nye" giret i en jevn bevegelse, så det er en overlapping i drivningenav begge girene.
I tillegg senkes motorens dreiemoment litt når du girer opp, mens motorens dreiemoment økes litt når du girer ned. Dette sikrer rask og jevn giring uten merkbart avbrudd i kjøringen. I tillegg hevder Volkswagen at DSG også gir opptil 20 prosent drivstoffbesparelser sammenlignet med en "standard" automatgirkasse med hydraulisk momentomformer!
Driften av DSG på mange måter er ganske lik den for en tradisjonell manuell girkasse og kan derfor beskrives som en dobbeltutført konvensjonell girkasse. Den store forskjellen med en standard girkasse er selvfølgelig at DSG er elektronisk styrt.
To typer: DSG6 og DSG7
Etter introduksjonen av DSG i 2003 introduserte Volkswagen Group flere versjoner av DSG-girkassen. Siden introduksjonen har det tyske bilkonsernet gitt ut to varianter: en 6-trinns DSG-girkasse (DSG6) og en 7-trinns DSG-girkasse (DSG7). Til tross for at ulike tekniske forbedringer har blitt brukt på begge girkassene gjennom årene, forblir de grunnleggende prinsippene de samme. Vi kan forklare dette nærmere.
DSG6: DSG med våte multiplatekoblinger
Mekanisk kan DSG6-girkassen beskrives som en manuell girkasse med to våte flerplatekoblinger, to primære (inngang, primære) aksler og to utgående (sekundære) aksler. En elektronisk styrt hydraulisk styring (mekatronikk) sørger for at girkassen kan fungere helt automatisk. Som et alternativ kan du velge et ekstra manuelt byttealternativ (Tiptronic).
DSG 6 DQ250 (02E)
Et dobbelmassesvinghjul forbinder motorens veivaksel med de to clutchhusene som roterer sammen på linje med veivakselen. De to iingående akslingene roterer uavhengig på samme akse og kjører hver sin prisakse via en fast forbindelse. Prisakse 1 roterer i den hule prisaksen 2. Skifting og clutching styres fra den sentrale modulen i girkassen: mekatronikken. Denne består av en elektronisk kontrollenhet og en elektrohydraulisk kontrollenhet. Dette betyr at mekatronikken er bygd inn i girkassen og er en del av den hydrauliske kretsen til denne.
Siden introduksjonen av DSG6 er det bare laget to varianter av denne girkassen. Den siste varianten er DQ400e. Det som gjør denne DQ400e DSG så unik, er at den bruker tre clutcher. Denne tredje koblingen kobler den elektriske motoren til forbrenningsmotoren. Denne automatiske girkassen brukes for eksempel i Škoda Superb Mk4 og Volkswagen Golf GTE.
"Ur-DSGén", DQ250 som ble lansert i 2003, har faktisk vært uendret siden introduksjonen. DQ250, som tåler opptil 400 Nm, er fortsatt i bruk i dag. Nedenfor er en oversikt over bilene som denne automatgiret har blitt brukt i.
Biler som leveres med DSG6 DQ250 girkasse
Volkswagen Passat 3C 2005-2010
Volkswagen Golf V 2003-2009
Volkswagen Touran 1T 2003-2010
Audi A3 8P 2003-2012
Audi TT 8N 1998-2006
Til tross for at DQ250-girkassen kan beskrives som veldig pålitelig og godt likt av sjåførene, kan det oppstå forskjellige feil med systemet over tid. En blinkende skifteindikator (“PRNDS”) som vises på dashbordet, tilfeldig eller dårlig girskifte eller i noen tilfeller til og med fullstendig svikt i girkassen, er kjente klager til oss med denne enheten.
Når du diagnostiserer en bil med automatgirkassen DQ250 og du kommer over en av feilkodene nedenfor, kan du være sikker på at mekatronikken er feil. Heldigvis har ACtronics utviklet en overhalingsmåte for disse feilene som kan løse problemet!
> Feilkoder for DSG6 DQ250 som kan renoveres
Forskjellen mellom DSG6 og DSG7
Et nytt kapittel i DSG-historien fulgte i 2008. Hovedforskjellen mellom DSG6 og DSG7 er LuK Clutch System. Der DSG6 bruker våte flerplatekoblinger, bruker DSG7-girkassen to tørre platekoblinger. I tillegg har DSG7 en ekstra utgangsaksel som reversen er koblet til.
En annen stor forskjell mellom DSG6 og DSG7 er antallet versjoner som er utviklet gjennom årene. I skrivende stund er de allerede åtte forskjellige varianter utviklet av DSG7. Den mest berømte og kanskje også beryktede blant bilelskere er DQ200.
DSG7 DQ200
DQ200 var den første DSG7-girkassen som ble produsert. Til tross for at denne girkassen har et ekstra gir på lager, veier denne girkassen 70 kg, som er mer enn 23 kg mindre enn DSG6! Den store ulempen med denne girkassen er at den "bare" kan håndtere 250 Nm dreiemoment. Dette betyr at denne DQ200 hovedsakelig brukes i biler med mindre motorer.
DSG7 DQ200 0AM
Biler som leveres med DSG7 DQ200 girkasse
Volkswagen Golf V 2003-2009
Volkswagen Golf VI 2005-2012
VW Passat 3C 2005-2010
VW Touran 1T 2003-2010
Audi A3 8P 2003-2012
Som vi nettopp nevnte, er DQ200 imidlertid en beryktet girkasse. I 2013 var det en verdensomspennende tilbakekalling på grunn av problemer med denne girkassen, som tvang 1,6 millioner biler tilbake til forhandlerne. Det betyr imidlertid ikke at alle problemer med denne enheten er fullstendig løst. Som med DSG6, kan girskifteindikatoren på dashbordet blinke, og girkassen kan forårsake girskiftproblemer.
Vi ser også regelmessig at 30A sikringen har smeltet på grunn av kortslutning og at det oppstår lekkasje og/eller trykktap. Hvis du kommer over en av disse feilene eller noen av feilkodene nedenfor når du diagnostiserer bilen, vet du at det kan være noe galt med mekatronikken i DSG. ACtronics har utviklet renoveringsløsninger for disse feilkodene!
> Feilkoder forDSG7 DQ200 som kan renoveres.