TCU’er
For å se priser, må du registere deg
Etter at DSG6 hadde vist seg å være en stor suksess, kom oppfølgeren. Det vil si, DSG7-girkassen er vel egentlig ikke en direkte oppfølger. Denne varianten av DSG bruker en tørr clutch, og tåler derfor ikke så høyt dreiemoment som sin forgjenger.
Hvorfor har Volkswagen AG tatt et slikt valg? Svaret på dette finner vi i vekt og intern friksjon. Så sant behovet for et høyt dreiemoment ikke er til stede er altså DSG7 et bedre valg med tanke på miljø og drivstofforbruk.
Ovenstående feilkoder dukker stort sett opp etter at mekatronikken er montert. Disse feilkodene angir i dette tilfellet at en eller fler skiftepinner ikke sitter riktig i skiftegaflene. I «Montering av mekatronikken» gir vi noen tips om hvordan man kan unngå denne situasjonen.
DSG7 girkassen er en automatisk girkasse med dobbeltclutch. DSG står for «Direktschaltgetriebe» eller «Direct-Shift Gearbox» og 7-tallet viser til antal gir forover. Ofte ser man at betegnelsen «DQ200» blir brukt, hvor Q står for «Quermotor», som angir at denne girkassen blir brukt til tverrstilte motorer.
Mekanisk sett kan DSG7 best beskrives som en manuell girkasse med to tørrclutcher, to inngående akslinger og tre utgående. En elektronisk styrt hydraulisk enhet (mekatronikk) sørger for at girkassen virker automatisk. Som tillegg kan man velge manuell girvelger, kalt Tiptronic. Et dobbelmasse svinghjul forbinder motorens veivaksel med en trykkplate som dreier rundt med veivakselen. To tørre clutcher på hver sin side av trykkplaten dreier uavhengig av hverandre rundt på den samme akselen og via splines driver de hver sin inngående aksel. Inngående aksel 1 dreier rundt inni inngående aksling 2.
På inngående aksling 1 sitter tannhjulene til 1., 3., 5. og 7. gir. Tannhjulene til 2., 4., 6. gir og revers sitter på inngående aksling 2 Fra inngående aksling 1 drives tannhjulene for første og tredje gir på første utgående aksel og tannhjulene for femte og syvende på andre utgående aksel. Fra inngående aksling 2 drives tannhjulene for andre og fjerde gir på første utgående aksel og tannhjulene 2 for sjette gir og revers på andre utgående aksel.
Mellomtannhjulet R1 på utgående aksel 2 driver tannhjul R2 på utgående aksel 3 for revers. Alle tre utgående aksler driver differensialen. Fordi tannhjulene til 1., 3., 5, og 7. gir sitter på inngående aksling 1 og tannhjulene til 2., 4., 6. på inngående aksling 2 blir skifting til neste gir gjort fra den ene til den andre inngående akslingen. Dermed er neste gir alt tilkoblet på «sin» utgående aksel. Ved skifting vil giret som brukes bli koblet fra med en myk overgang fra sin inngående aksel og neste gir blir koblet til med samme bevegelse til tilhørende inngående aksel. Det oppstår altså et overlapp mellom girene ved skifting. I tillegg blir motorens dreiemoment litt redusert ved oppgiring, mens det motsatte skjer ved nedgiring. Alt dette sørger for en rask og myk overgang som ikke merkes i drivlinjen.
Giring og clutching blir styrt av girkassen sentrale styreenhet: Mekatronikken (J743). Denne består av en elektronisk og en elektrohydraulsk enhet. Mekatronikken er montert på girkassen og har sitt eget smøresystem, uavhengig av selve girkassen. Det betyr at den hydrauliske delen av DSG7 DQ200 har sin egen oljepumpe, ventiler og sylindre. Disse sylindrene er forbundet direkte til girkassen skiftegafler og clutcharmer.
I den elektro-hydrauliske enheten er det en elektrisk drevet hydraulikkpumpe - V401 - og et oljetrykkreservoar moternt som sammen sørger for at systemtrykket i styreenheten forblir mellom 40 og 60 bar.
Den elektro-hydrauliske enheten har åtte reguleringsventiler. Med ventilene N433, N434, N437 og N438 blir skiftegaflene til tannhjulene på utgående aksler betjent. Ventilen N435 og N439 betjener begge clutchene. Ventilen N436 og N440 regulerer det nødvendige systemtrykket i hver sin halvdel av girkassen:
I den ene halvdelen styrer reguleringsventilen N436 trykket til ventil N435 som betjener clucth K1, ventil N463 som betjener skiftegaffelen til tannhjulene for første og tredje gir og til ventil N434 som betjener skiftegaflende til femte og syvende gir.
I den andre halvdelen styrer reguleringsventilen N440 trykket til ventil N439 som betjener clutch K2, ventil N437 som betjener skiftegaffelen til tannhjulene for andre og fjerde gir og ventil N438 som betjener skiftegaffelen til sjette gir og revers.
Vil du først ha mer informasjon om ovehalinger som ACtronics kan tilby? Eller kan du ikke finne et produkt på hjemmesiden? Ta kontakt med oss på info@actronis.no eller ring vår kundeservice på 21 08 16 82
© 2025 ACTRONICS AS. All Rights Reserved.