Med blikket framover: ACTRONICS overhalingsutvalg 2.0
Det europeiske (H)EV-markedet er på vei oppover. I de siste årene har de elektriske og hybride kjøretøyene tatt en stor markedsandel fra kjøretøyer med forbrenningsmotoroere. I 2019 var omtrent en av tretti nye biler i Europea en (H)EV, mens fire år sendere var denne andelen hel en av fire. Et nytt, voksende marked betyr også nye sjanser. Vi kan da også med stolthet melde at ACTRONICS vil tilby renoveringer av (H)EV-deler.
Eksplosiv økning i antall elektriske biler
Siden ACTRONICS er representert i hele Europa, har vi daglig kontakt med folk fra "første linje". Det betyr at vi mottar informasjon fra Sveriges nordligste punkt til Italias sørligste. Og det som skiller seg ut, er de store forskjellene pr. land. 2022 var et toppår for (H)EV i Norge, hvor hele 85% av alle nysolgte biler var elektriske. I Spania derimot, hvor det er registert 25 millioner biler, ble andelen nysolgte elektriske biler stående på 4%, til tross for en økning på 31% i forhold til 2021. Det totale antallet nysolgte biler med plugg til strøm overskred for første gang 2,5 millioner solgte i2022. Hvis man sammenligner dette med tallet fra 2018, knappe 400 000, er det nok tydelig at dette markedet har vokst kraftig de siste årene.
Nye deler til en høy pris gjør renovering ekstra interessant
Nå som elektrifiseringen av den totale europeiske bilparken får en stadig viktigere rolle, begynner også de første mønstrene av feil etterhvert og dukke opp. Etterspørselen for renovering blir stadig større. I de første årene, vil feil og mangler ofte bli dekket på garanti av fabrikantene. Så fort garantitiden er utløpt blir reparasjon/renovering alternativet. For selv om elektriske og hybride biler krever mindre vedlikehold, er prisenen på vedlikehold og eventuelt reparasjoner høyere. Dette har med å gjøre at priser på nye, avanserte elektroniske komponenter nesten alltid er svært høye. Dette ser vi selvølgelig også igjen i tekniske nyvinninger på biler med forbrenningsmotor. Tenk for eksempel på infotainmentsystemer, Integrated Power Brake og ADAS-systemer. Også (H)EV biler har spesifikke deler som, når de må skiftes ut, er veldig dyre. Bilens "Onboard-Charger" (OBC) er et godt eksempel.
Flere komponenter underveis
Bak i kulissene har vi i en lengre periode holdt oss opptatt med å analysere etterspørselen fra markedet. Hvilken type "nye komponenter" er følsomme for feil? Hvilke komponenter er det interessant å renovere med tanke på nypris? Disse og flere spørsmål var sentrale for vår R&D-avdeling ved oppstarten av ACTRONICS overhalingsutvalg 2.0. I løpet av året vil det komme stadig fler renoveringsløsninger på et bredere spektrum komponenter. Følg med på vår hjemmeside og i sosiale media for å holde deg oppdatert om våre siste utviklinger!
Defekt del? Få enkelt et tilbud!
Har du en komponent fra for eksempel en (H)EV, eller en del du ikke finner i vårt sortiment? Logg deg inn og spør om et uforpliktende tilbud. Kanskje vi kan være til hjelp! Har du forslag til komponenter som kanskje kan være av interesse for renovering? Vi tar gjerne i mot slike forslag, så send oss en melding via ontaktskjemaet.