Bosch styreenheter: Dette er forskjellene mellom ME og EDC versjonene
Når det gjelder motorstyreenheter kan det vel sies at Bosch er en stormakt. Om man tar en runde på en tilfeldig parkeringsplass, finns det garantert en bil der med en motorstyreenhet fra Bosch. Siden Bosch er en hovedleverandør av motorstyreenheter er det opp igjennom årene levert en rekke forskjellige typer og versjoner. Tenk på Bosch ME og Bosch EDC for å nevne et par. Man hva betyr bokstavene i typebetegnelsen, egentlig? Her følger en liten forklaring!
Opprinnelsen til bokstaven «M»
Går man litt tilbake i historien, vil man se at Bosch var en pioner på utvikling av bilelektronikk. Allerede på 60-tallet var de frampå med patenter på for den tiden revolusjonerende teknikk, hvilket til slutt resulterte i Bosch D-Jetronic.
Først på 80-tallet dukket det opp en motorstyreenhet som man kan sammenligne med dagens styreenheter: Motronic. Dette var Bosch sitt første digitiale motormanagementsystem som kunne regulere og styre viktige parametere, den viktigste forskjellen med tidligere systemer er at tenningsregulering var blitt en integrert del av motorstyringen. Motronic ble første gang brukt i BMW 7-serie, men andre merker som f.eks Alfa Romeo, Volkswagen og Volvo så fordelene dette systemet ga og fulgte raskt etter. Det kom flere serier styreenheter basert på «Motronic»: M1.1, M2.5 og ML4.1 er noen eksempler. Og nå, mange år etter introduksjonen finner man fortsatt bokstaven «M» i serienumrene på styreenheter Bosch leverer til bensinmotorer.
ME-serien og noen varianter
«Men .... Siden introduksjonen av Motronic-systemet er det vel tillagt flere funksjoner?» Det stemmer! Og det er nettopp derfor Bosch tilføyer forskjellige bokstaver bak «M». En av de viktigste som man ser igjen på «moderne» styreenheter fra Bosch er bokstaven «E». Den står for «Electronic Accelerator». Et kjent eksempel fra Bosch ME-serie er ME7.4.5. som er brukt i flere modeller fra PSA, blant annet Citroën C4 og Peugeot 307.
I hovedtrekk er det tre varianter på ME-serien. Den første er Bosch MED. «D» betyr i dette tilfellet «Direct Injection». Et kjent eksempel på denne serien er Bosch MED9.5.10. Denne styreenheten er å finne i VAG=modeller med 1.6 FSI-motor, vi nevner i fleng Audi A3 8P, Volkswagen Golf 5 og Skoda Octavia 1Z.
Andre variant på temaet er Bosch MEV. «V» i dette tilfellet står for forkortelsen «Valvetronic (VVT)», som først og fremst blir brukt av BMW. Men MEV-serien blir også brukt til motorer fra andre merker som har variabel kamakseltiming. Den mest kjente er Bosch MEV17.4 som man fant i Peugeot 207 og Peugeot 308 med motorene 1.4 og 1.6VTi.
Til slutt har vi MEG-serien. Et kjent forbilde er Bosch MEG1 som man fant i Smart ForTwo. Denne styreenheten tar ikke bare hånd om motormanagementet, men også styringen av girkassen. Så «G» står kort og godt for «Gearbox».
Styreenheter for dieselmotorer: EDC-serien
Nå som vi har nevnt all varianter på styreenheter til bensinmotorer, er det også interessant og se nærmere på dieselmotorene. Selv om mange mener at dieselmotorene er i ferd med og fases ut, består fortsatt 15% av den europeiske bilparken av biler med en dieselmotor. Et litt spesielt faktum er at selv om det er mange fler biler med bensinmotor enn dieselmotor, er ikke andelen av dieselstyreenheter som trenger en renovering tilsvarende mindre. Heller tvert imot! Forholdsvis sett kommer det inn fler dieselstyreenheter til renovering enn «M-styreenheter». Dieselstyreenhetene fra Bosch kjenner man igjen på serienavnet «EDC». Det står ganske enkelt for «Electronic Diesel Control». Også her finnes det flere varianter i serien og vi skal kort gå igjen om noen av dem.
På styreenhetene til bensinmotorene så vi at bokstavkombinasjonen ble avledet av første bokstav til komponenten/funksjonen den er laget for. For EDC-styreenhetene gjelder ikke dette uten videre. Bokstaven «V» på Bosch EDC15V som man finner i Seat Ibiza 6K1 og Volkswagen Caddy Mk2 står for «Injection Pump». Et annet eksempel er bokstaven «U» som man f.eks finner på Bosch EDC16U1, hvor den betyr «Pump Nozzle». Denne styreenheten er å finne i kombinasjon med 1.9 TDI og 2.0 TDI motorene som ble levert fra 2003 til og med 2009. Ved siden av «U», ble også «P» brukt av Bosch for å antyde funksjonaliteten «pumpedyse». Det mest kjente forbildet er Bosch EDC15P(+) som utelukkende ble brukt i VAG-biler.
Da er det i grunnen bare en forkortelse som står igjen, og den er vel kanskje den mest brukte: «C» for «Common Rail». Denne styreenheten er altså i stand til å kontrollere og styre Common Rail-systemet hvor brennstoffet blir fordelt likt over dysene fra en sentral innsprøytningsrampe. Denne teknologien ble først kjent for publikum som JTD, men TDCI og CDI er også betegnelser på common rail-motorer. Bosch EDC16C36 er et eksempel på en slik styreenhet som er brukt Fiat Ducato med Multijet (JTD) og i Opel Zafira B med CDI-motor..
Nå lurer du kanskje på om disse bokstavene også blir brukt i kombinasjoner med hverandre? Svaret er ja, det gjør de. Et godt eksempel er Bosch EDC16CP33 som både har pumpedyse og common rail-funksjonalitet. Denne styrenheten blir brukt på 2.0 CDTI-motoren man finner i f.eks. Opel Vivaro og Renault Trafic.
Vi håper vi har kunnet skape litt oversikt over de forskjellige benevnelsene som blir brukt på Bosch-styreenheter! Har du en Bosch EDC-styreenhet som krangler litt? Ta da gjerne kontakt med oss, så skal vi se på mulighetene for renovering.