De fem mest overhalte gasspjelhusene

Spjeldhus

Et gasspjeldhus, som også finnes på moderne dieselmotorer, er en del man finner mellom luftfilteret og motoren. Posisjonen til gasspedalen bestemmer posisjonen til spjeldet og regulerer dermed mengden luft til motoren. Jo mer man trykker inn pedalen, jo mer luft blir sugd inn i motoren. En veldig viktig del med andre ord! Det har vist seg at det kan oppstå forskjellige problemer som har innvirkning på motoreffekten. ACtronics har derfor utviklet et overhalingsprogram for mange typer gasspjeldhus.

Vis alle Spjeldhus her
Mercedes - Bosch DV-E (0175)

Mercedes - Bosch DV-E (0175) Mercedes - Bosch DV-E (0175)

Dette gasspjeldhuset ble brukt i en periode på 12 år i forskjellige hatchbacks, sedaner og til og med i en roadster fra Mercedes: Bosch DV-E (0175). Dette gasspjeldhuset ble bare brukt i biler med bensinmotorer. Etter en tids bruk oppstår det forurensing i spjeldhuset som forårsaker at spjeldet klemmer. Det hender også at spjeldhuset ikke reagerer skikkelig på input fra gasspedalen.




icon-check-markBiler med Mercedes - Bosch DV-E (0175)

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Mercedes: 00F8-004

Renault - Pierburg / Aisam (8712)

Renault - Pierburg / Aisam (8712) Renault - Pierburg / Aisam (8712)

Renault tok kontakt med den tyske OE-leverandøren Pierburg i forbindelse med gasspjeldhus til sine biler. Pierburg utviklet versjonen 8712, et spjeldhus som først og fremst ble brukt i de mindre modellene fra Renault. På grunn av intern forurensing som oppstår ved bruk, vil spjeldet etterhvert ikke kunne gjøre jobben sin slik den bør. Det fører til at drivstof/luft-blandingen ikke lenger er optimal og motoren går dårligere.




icon-check-markBiler med Renault - Pierburg / Aisam (8712)

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Renault: DF079, P0638

Volvo - Bosch DV-E (0103)

Volvo - Bosch DV-E (0103) Volvo - Bosch DV-E (0103)

Selv om Volvo er mest kjent for sine beryktede gasspjeldhus fra Magneti Marelli, har også Bosch levert flere varianter til Volvo. En av disse typene er Bosch DV-E (0103). Dette er et gasspjeldhus vi ofte tar imot for overhaling. Dette gasspjeldhuset finner man i modellene C70 og XC70.




icon-check-markBiler med Volvo - Bosch DV-E (0103)

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Volvo: ECM - 9150, ECM - 9160

Volvo - Bosch DV-E (2701)

Volvo - Bosch DV-E (2701) Volvo - Bosch DV-E (2701)

Dette spjeldhuset kan man se på som oppfølgeren til DV-E 0103 og er mest brukt til de 5-sylindrede motorene. Hvor 0103 stort sett ble brukt på 2000-tallet er Bosch DV-E (2701) å finne i årsmodeller fra tiåret etter. Forurensing i kombinasjon med vann og olje bidrar til interne feil i spjeldhuset, noe som sørger for at gasspjeldet ikke lenger virker optimalt.




icon-check-markBiler med Volvo - Bosch DV-E (2701)

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Volvo: ECM – 928C, ECM – 9140, ECM - 9150, ECM – 9160, ECM – 9170, ECM - 9180

Opel - Bosch DV-E (0133)

Opel - Bosch DV-E (0133) Opel - Bosch DV-E (0133)

Sistemann ut i denne listen av spjeldhus vi ofte ser komme inn til overhaling, er også en Bosch DV-E. Den kalles 0133 og Bosch laget denne for Opel. Den ble flittig brukt på 2000-tallet og da på bensinmotorer. Disse kommer inn til overhaling stort sett av samme grunner som DV-E 0175 som blir brukt i Mercedes. Vanlige feil er altså at spjeldet klemmer og reagerer dårlig på input fra gasspedalen.




icon-check-markBiler med Opel - Bosch DV-E (0133)

Står ikke din Spjeldhus på denne listen?

Ingen bekymringer! Vi har et praktisk verktøy som du kan slå opp Spjeldhus din med.