Visste du at … ?

Opel Zafira A er jo ikke den mest eksotiske bilen man kan tenke seg og har vel ikke så mange overraskelser på lager? Eller? I virkeligheten har den faktisk litt å by på, så vi har satt opp en liten liste med fun-facts om denne kompakte MPV’en.

Opel Zafira er laget i samarbeid med Porsche

Vi begynner like godt med det kanskje mest overraskende faktum: Visste du at første generasjon Opel Zafira stort sett ble utviklet av Porsche? Ja, du leser riktig. Selv om det aldri ble laget noe nummer av det, kan man bare på grunnlag av alt det arbeidet Porsche la ned i Zafira, snakke om en Porsche Zafira! Opel leverte designet og plattformen som den skulle bygges på – T-plattformen til den nye Astra – og deretter var det Porsche’s ansvar å utvikle Zafira.

Det var Porsche, i samarbeid med Opel, som utviklet Flex 7 systemet som var så karakteristisk for Zafira A. Det som gjorde dette systemet så unikt, var at man lettvint og raskt kunne kunne forandre den romslige MPV’en til en 7-seter ved å dra opp to ekstra stoler som var bygget inn i bagasjeromsgulvet. At Porsche tok dette prosjektet seriøst, viste de ved å ta på seg ansvaret for kvalitetskontrollen på den første produksjonsserien. Opel Zafira A ble presentert på IAA i Frankfurt i 1997, og ble satt i produksjon høsten 1998. På grunn av den uvventede suksessen med Opel Astra G, som kom på markedet i 1997, måtte produksjonen utsettes til 1999. Mellom -97 og -99 solgte Opel drøye 1,7 millioner Astra i Europa!

nsu-tt-am-1975-07-13-willi-bergmeister

Suksessen bidrar til en japansk bror

At bilmodeller blir «brukt» av andre bilmerker er ikke noe ukjent fenomen. Tenk bare på Peugeot 107 og Citroën C1 eller VW Sharan og Seat Alhambra, som begge er under VAG-flagget. Det samme skjedde også med Opel Zafira A, men denne lille delen om «badge-engineering» er ikke så kjent. Som alle vet, er Vauxhall en Opel for det britiske markedet og de imidlertid konkursrammede Holden bestod av Chevroleter og Opeler bestemt for det australske markedet. Hittil ingen overraskelser og spore her, altså.

Etter lanseringen av den fornyende Zafira ble tydelig at den og Astra var en braksuksess for Opel. Etter det første fullstendige produksjonsåret i 2000 ble det solgt drøye 204000 Zafira’er i Europa og det antallet steg til mer enn 242000 i de neste to årene. Ikke så rart kanskje at både Vauxhall og Holden var glade for å kunne klistre på sine merker sine for å få en del av kaka. Imidlertid ble også et annet samarbeid innen GM-konsernet startet opp, og det kan vi vel stemple som nokså bemerkelsesverdig: Subaru, som de fleste av oss forbinder med firehjulsdrift i modeller som Impreza og Forester, inngikk et samarbeid med GM som varte fra 2000 til 2005. Ut av dette korte partnerskapet kom Subaru Traviq.

Sannelig: en «Subaru Zafira» for det japanske markedet! Selv om klassen kompakt-MPV var ganske populær i Japan også den gang, og Subaru tidligere hadde hatt en modell med mer en fem sitteplasser, nemlig Sambar Domingo, var dette likevel en litt fremmed Subaru. Den hadde ikke boksermotor som vi gjerne forbinder Subaru med, men rekkemotor og heller ingen firehjulstrekk slik vi var vant til fra den kanten. I tillegg var Traviq akkurat litt for stor til å komme inn under kompaktklassen, slik at kjøpere måtte betale mer avgifter enn hos sammenlignbare modeller. En storselger ble Traviq aldri, det gikk bare 12000 stykker over disken i perioden 201 – 2005.

En annen bil bidro til suksessen

Som sagt gjorde Zafira det betydelig bedre en Traviq. Det har med å gjøre at MPV var en veldig populær bilklasse på slutten av 90-tallet. Som oppfølger til Renault Espace, som ble lansert i 1984 og var den første MPV på det europeiske markedet, introduserte Renault modellen Scénic i 1997. Denne «midi-MPV’en» var en størrelse mindre enn Espace og dermed mer passende for folk flest. Akkurat som med Espace, skapte Renault en helt ny bilklasse med Scénic. At Scénic traff målgruppen midt i smørøyet er det ingen tvil om: Det ble solgt mer enn 252000 stykker i Europa i det først fulle produksjonsåret som var 1998. Samtidig banet den vei for Zafira. I motsetning til Scénic som kom med bare fem sitteplasser, kunne Zafira takket være Flex 7 systemet tilby en romslig 5-seter eller en 7-seter etter behov: I samme bil! Denne viktige forskjellen mellom Zafira og Scénic gjorde at begge kunne konkurrere på det samme markedet.

Modell Motorkode År Brensel Sylindere Motor Effekt
1.6 16V X16XEL 1999-2005 Bensin 4 1.598 cc 100 PS
1.8 16V X18XE1 1999-2001 Bensin 4 1.796 cc 115 PS
1.8 16V Z18XE 2001-2005 Bensin 4 1.796 cc 125 PS
2.0 16V OPC Z20LET 2003-2005 Bensin 4 1.998 cc 192 PS
2.0 16V OPC Z20LET 2003-2005 Bensin 4 1.998 cc 200 PS
2.2 16V Z22SE 1999-2005 Bensin 4 2.198 cc 147 PS
1.6 cng Z16YNG 2001-2005 Bensin 4 1.598 cc 97 PS
2.0 DI 16V X20DTL 1999-2000 Diesel 4 1.995 cc 82 PS
2.0 DTI 16V Y20DTH 2000-2005 Diesel 4 1.995 cc 100 PS
2.2 DTI 16V Y22DTR 2000-2005 Diesel 4 2.172 cc 125 PS

Problemer med elektronikk

Var Zafira A en feilfri bil? Selv om den teknisk sett var fornuftig satt sammen, var det ikke fritt for at det var noen problemer med elektronikken. Egentlig kan vi ikke peke ut Zafira her, det gjelder alle Opel’er fra denne generasjonen. Særlig motorstyreenhetene som ble brukt i disse, var følsomme for feil. Faktisk er Delphi Delco Multec i kombinasjon med X16XEL/Z16XE motorene, den mest overhalte styreenheten totalt sett!

opel-zafira-c

Suksessen ble ikke vedvarende

Etter 6 års tro tjeneste ble første generasjon Zafira byttet ut med andre generasjon i 2005. Til tross for at den ble bygget opp med omtrent samme oppskrift, ble den ikke like suksessfull som sin forgjenger. Tredje generasjon fra 2011 til 2019, nådde ikke engang 100000 solgte biler! På grunn av den enorme populariteten SUV-klassen etterhvert fikk, er MPV blitt en litt glemt biltype. Opel så også at noe måtte endres, så etter 20 års tjeneste som MPV ble Zafira Life lansert som minibuss 2019. Vi er spente på om Opel kan gjenta suksessen med Zafira 2.0!

Første generasjons Opel Zafira A (1999-2005)

ABS styreenheter

Bosch 5.3 Bosch 5.3

ABS ECU

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

Bosch 5.4 Bosch 5.4

ABS ECU

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

ECU's

Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

ECU

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

Siemens Simtec 70-serie Siemens Simtec 70-serie

ECU

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

Siemens Simtec 71-serie Siemens Simtec 71-serie

ECU

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

Bosch PSG 5 (EDU from VP44) Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

ECU

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

Spjeldhus

VAG - Bosch DV-E (0036) Opel - Pierburg (2310) NEW

Spjeldhus

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

VAG - Bosch DV-E (0036) Opel - Bosch DV-E (0084)

Spjeldhus

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

VAG - Bosch DV-E (0036) Opel - Pierburg (6084)

Spjeldhus

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

VAG - Bosch DV-E (0036) Opel - Delphi / Pierburg (7983)

Spjeldhus

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

VAG - Bosch DV-E (0036) Opel - Pierburg (8518)

Spjeldhus

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

VAG - Bosch DV-E (0036) Opel - Pierburg (9501) NEW

Spjeldhus

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

VAG - Bosch DV-E (0036) Opel - Pierburg (8518) NEW

Spjeldhus

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

VAG - Bosch DV-E (0036) Opel - Delphi / Pierburg (7983) NEW

Spjeldhus

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.

Kombiinstrumenter

DSG 6 DQ250 (02E) Instrument cluster Opel Zafira A 1999-2005

Kombiinstrumenter

Vennligst registrer deg for å se prisinformasjon.