Vil ATE Continental Teves Mk 100 følge opp Mk60?

I årevis ble ABS-markedet dominert av elektronikagigantene Continental og Bosch. Hver ny generasjon er mer kompakt og lettere enn sin forgjenger, til tross for at de tekniske mulighetene blir stadig fler. Det er jo alltid moro med mer teknikk på mindre plass, men fører ikke denne utviklingen til at påliteligheten reduseres?

Hvordan kjenner man igjen en ATE Mk100 ABS?

Vanligvis er det lett å kjenne igjen en ATE/Continental ABS-versjon ved hjelp av OEM-nummeret. For eksempel er en 10.0926-0416.3 en ATE MK26 fra en Volvo XC60. ATE begynner ofte på 10.09 og sifrene som følger angir hvilken type det dreier seg om. Det samme gjelder for den velkjente Mk60. For eksempel er 10.0960-0112.3 montert i Ford C-Max. Enkelt og greit, egentlig. Dessverre er det ikke like logisk når det kommer til Mk100. For eksempel viser ikke OE-nummeret 10.0625-3333.1 til en Mk25, men er en Mk100. Hvorfor de har endret på logikken her, vet vi faktisk ikke. Heldigvis er våre produktspesialister stadig opptatt med å aktualisere vår database med en så komplett mulig liste OEM-numre. Fyller du inn OE-nummeret under «Fritt søk» på vår hjemmeside, er det stor sjans for at du får treff. Finner du ikke artikkelen, kan du alltid ringe vår kundetjeneste eller sende et bilde på e-post til info@actronics.no

ATE Mk100 ABS svake punkt

Det er et antall problemer som ettehvert kommer fram på de fleste typer ABS. Feil på hjulsensorer, feil på pumpemotor og problemer med å kommunisere med enheten er vel noe de fleste kjenner igjen. På Mk100 er det et annet problem som har viste seg å være en gjenganger, dette skal vi utdype litt nærmere ettehvert. Vi vil først komme tilbake til artikkelens overskrift, for når det gjelder et spesifikt problem følger Mk100 i Mk60’s fotspor. Etter at MK60 ble lansert i 2002, ble det raskt klart at trykksensoren ikke var særlig pålitelig. Hos Mk100 er det en annet punkt som gir grunn til bekymring.

En intern feil i MK100 kan nemlig sørge for at ett eller flere hjul blokkerer eller ikke har bremsetrykk i det hele tatt. Det pussige er at vi ser denne feilen dukke opp nesten utelukkende på Ford-modeller som B-Max, C-Max, Fiesta og Transit Connect, men også VW med Mk100-enheter kan ha slike symptomer. Under utviklingen av et renoveringsprogram til Mk100, ble det stadig gjort forespørsler om å finne en løsning på dette problemet. Siden vi tok denne enheten inn i vårt sortiment i januar 2021, ser vi at dette problemet stadig vender tilbake.

Hvordan løse problemet med låste hjul

Har du en bil inne hvor hjulene er låst og du mistenker at feilen ligger i ABS-enheten? Da vil vi naturligvis hjelpe dere med en løsning! Vårt team av renovatører vil står klart til å se på problemet og se om vår renoveringsløsning kan hjelpe. Etter at vi har overhalt ABS-enheten gir vi alltid et viktig tips for å unngå at problemet dukker opp igjen etter kort tid: Skift bremsevæsken!