TCU bil

Transmisjonskontrollenheten, også kalt TCU, er kontrollenheten som styrer girkassen. Nesten alle automatiske girkasser styres av en TCU. Les videre! 

Hva gjør en TCU i en bil?

TCU- eller girkassestyreenheten er hjernen bak automatgiret og sørger for at den fungerer optimalt ved å reagere på hver bevegelse fra føreren. Når gasspedalen trykkes ned girer bilen opp, og ved bremsing girer den ned igjen. TCU må kontinuerlig beregne hva sjåføren sannsynligvis vil gjøre, fordi det ikke er noen faste formler for de riktige koblingspunktene. Systemet tar hensyn til mange faktorer, som gjeldende hastighet, posisjonen til gasspedalen, veiens helling, bremsetrykket, rattvinkelen, eventuell hjulslipp og til og med data fra navigasjonssystemet. I tillegg tar kontrollenheten for girkassen hensyn til aktiveringen av den manuelle girvelgeren og cruisekontrollen. TCU sørger for at riktig gir velges til enhver tid. Transmisjonskontrollenheten styrer blant annet koblingsventilen, reguleringsventilen og koblingsmotoren. Dette gjør den ved hjelp av CAN-meldinger. 

De vanligste feilene på TCU

Mange forskjellige defekter er mulig med TCU. Dette er de vanligste feilene med overføringskontrollenheten:

  • Ulogisk koblingssekvens
  • Girkassen girer ikke
  • Automatgir gir dårlig
  • Bilen starter ikke
  • Komplett elektronisk feil på girkassen

TCU bil

Hvilke automatiske girkasser finnes?

Det finnes ulike automatgir på markedet, som alle styres av en TCU. Bilmerker foredler ofte sin egen teknologi. Disse fire variantene er de vanligste:

  • Planetgirsett med momentomformer
    7G-tronic fra Mercedes-Benz ligner litt på Hydramatic fra General Motors på grunn av momentomformeren, men under overflaten er denne girkassen mye mer avansert. Den bruker en kombinasjon av et planetarisk og et Ravigneaux girsystem, som sikrer en kompakt struktur. En Transmission Control Unit (TCU) overvåker kontinuerlig parametere som motorhastighet og gasspedalposisjon, for alltid å velge det optimale giret. Dette sikrer en jevn og effektiv kjøreopplevelse.
  • Robotisert manuell girkasse
    I biler med robotisert manuell girkasse spiller Transmission Control Unit (TCU) en avgjørende rolle. Den styrer girmotorene og clutchaktuatoren. Dette systemet er en kostnadseffektiv måte å realisere en automatisk girkasse, ved å konvertere en konvensjonell manuell girkasse med automatiske funksjoner. Eksempler på denne teknologien inkluderer Opels Easytronic og Fords Durashift, men merker som Alfa Romeo, BMW, Fiat, Honda og Toyota har også utviklet egne varianter av dette systemet.
  • Kontinuerlig variabel girkasse
    En bil med kontinuerlig variabel girkasse (CVT) bruker ikke faste gir, men justerer girforholdet trinnløst ved hjelp av et innovativt system. Den består av to koniske trinser forbundet med et sterkt, fleksibelt skyvebelte. Remskivene kan endre avstanden fra hverandre, noe som justerer den effektive diameteren på remskiven og dermed endrer utvekslingsforholdet. Motoren driver inngangsskiven, mens utgangsskiven driver hjulene via en differensial. TCU overvåker denne prosessen og sikrer optimal ytelse. Mercedes-Benz 722.8 og Audi Multitronic er eksempler på moderne CVT-systemer kjent for sin effektivitet og jevne kjøring.
  • DSG: girkasse med dobbel clutch
    Volkswagen-konsernets DSG er et girsystem som blir stadig mer populært. Den bruker to clutcher: en for partall og en for oddegir. Dette sikrer at neste gir alltid er klart, slik at skiftet kan skje veldig raskt. I tillegg er to primæraksler i bruk, hver ansvarlig for et sett med gir. Denne konfigurasjonen reduserer skifttiden betydelig og gir en mye jevnere kjøreopplevelse. Selv om mange bilmerker har tatt i bruk denne teknologien, er DSG fortsatt et av de mest gjenkjennelige og pålitelige navnene på dette feltet.