Også Fiat er forsiktig i gang, produksjonen av kommersielle kjøretøyer starter opp
Fabrikken i Atessa, som ligger i midtre del av Italia, er i gang igjen. Fiat Chrysler Automobiles introduserte en hel rekke nye sikkerhetsregler i forbindelse med oppstarten av produksjonslinjene sist mandag. FCA har sørget for personlig verneutstyr, blant annet masker, hansker og vernebriller i følge en pressemelding fra Reuters
Foto: Reuters
"Vi har samarbeidet tett med den italienske regjeringen og lokale myndigheter for å forberede en gjenoppstart av produksjonen i Italia, for å sørge for at ingen kompromisser blir gjort med hensyn til sikkerheten for våre ansatte i fabrikker og kontorer", sier FCA Europe Chief, Pietro Gorlier. Ved siden av oppstarten i Atess, satte FCA mandag i gang en rekke virksomheter i fabrikken i Melfi, sør i Italia. Der forbereder de ansatte anlegget for de siste forbedringer i forbindelse med plug-in hybride versjoner av Jeep Compass en Renegade.
Oppstarten er veldig viktig for FCA: Med et daglig produksjonsantall på 1200 lette bedriftskjøretøy er fabrikken i Atessa den største i varebilfabrikken i Europa. Den har vært stengt siden halvveis i mars på grunn av utbruddet av koronaviruset i landet. Det er cirka 6.500 ansatte der og er en 50/50 joint venture mellom FCA og PSA. Der produseres varebilene Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper.
Gjenåpningen skjer en uke før Italia opphever nedstengningen av landet som ble innført for å begrense spredningen av viruset. Regjeringen har uttalt at fabrikkene og byggeplassene skulle kunne åpnes fra 4. mai. Men, noen bedrifter fikk sette i gang litt tidligere "av strategiske grunner", for å redusere risikoen for nedleggelser.
FCA har også begynt forberedelsene for å komme i gang med fabrikkene i Cassino, Pomigliano, Mirafiori og i drivlinjefabrikken i Termoli.