Mercedes-Benz 722.9 girkasse og feilkodene P0894/P2502/P2505/P2711

Hva betyr disse feilkodene?

Før vi begynner å forklare disse feilkodene er det viktig å understreke at den denne artikkelen spesifikt dreier seg om 722.9 girkassen til Mercedes-Benz. Denne girkassen ble introdusert i 2003 for Mercedes-modellene med V8 motor og var i produksjon til 2019. Det offisielle navnet på denne TCU/TCM’en er Continental 7G-tronic, og den er ikke fri for feil. I mange tilfeller peker feilkoden direkte i retning av TCU, men noen tilfeller er det nok litt vanskeligere. Det gjelder særlig følgende feilkoder, som kan vise til en defekt girkasse.

  • P0894 - Transmission component slipping
  • P2502 - Implausible gear or transmission slipping
  • P2505 - Gear not engaged or transmission slipping
  • P2711 - Unexpected mechanical gear disengagement

Årsaker til feilkodene P0894/P2502/P2505/P2711

Disse feilkodene dukker opp så fort softwaren oppdager et problem, ofte når man begynner å kjøre fra stillestående eller ved girskifte, men noen ganger med en gang man starter motoren. Feilene kan være relatert til både elektronikken og til mekanikken, noe som gjør at det kan være vanskelig å stille en diagnose.

Vårt råd i forbindelse med feilkodene P0894/P2502/P2505/P2711

For å gjøre feilsøkingen litt lettere, har vi et tips: om feilkodene P0894/P2502/P2505/P2711 leses ut individuelt, betyr det at det er en mekanisk feil i girkassa. Men om disse feilkodene blir lest ut i kombinasjon med nedenstående feilkoder, kan det tyde på at det er en elektronisk feil. I alle fall er det viktig å kontrollere girkassa på mekaniske feil!

Mercedes-Benz 722.9
P0705 - Component Y3/8s1 selection range sensor is defective
P0717 - The signal from component (sensor) Y3/8n1 is not available
P0718 - Component (sensor) Y3/8n1 is defective
P0720 - Output speed sensor circuit malfunction
P0721 - The transmission output speed signal is implausible, when compared to the wheel RPM signal
P0722 - Output speed sensor no signal
P0723 - Output speed sensor is defective
P2200 - The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available
P2201 - Component (sensor) Y3/8n2 is defective
P2204 - The signal from component (sensor) Y3/8n1 is not available
P2205 - Component (sensor) Y3/8n1 is defective
P2206 - The signal from component (sensor) Y3/8n3 is not available
P2207 - The value of component Y3/8n3 is implausible
P2550 - Component (sensor) Y3/8n3 is defective
P2716 - Pressure control solenoid electrical
P2767 - The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available
P2768 - Component (sensor) Y3/8n2 is defective

I dette tilfellet er en overhaling av Continental 7G-tronic TCM nødvendig. Takket være de siste tekniske framskrittene innen renoveringsbransjen, kan du være sikker på at den blir sendt tilbake så god som ny og klar for mange nye kilometre. For å unngå transportskader er det viktig at 7G-tronic’en ALLTID sendes inn UTEN hydraulikkblokk. Vi sender TCU’en tilbake till dere i en for formålet spesialutviklet transportemballasje. Det gjør vi fordi plastikken til TCU’en er skjør og lett går i stykker. Husk derfor å pakke den svært godt inn!