Når du registrerer en omproduserende ordre, ber vi alltid om OE-nummeret: et nummer som hver del av bilen har. "OE" betyr "Originalt utstyr" eller en original del. Dette tallet er unikt for en viss produksjonsserie. Til å begynne med virker disse ganske tilfeldige tall, men utseendet er misvisende. Spesielt i Volkswagen Group (VAG) er det en veldig sterk logikk i systemet, som ble utviklet av Ferdinand Porsche på 1930-tallet. I denne artikkelen skal vi analysere logikken bak disse OE-tallene.
Et OE-nummer med VAG-merkene består alltid av minst ni tegn. Innenfor dette produsentnummeret er det flere grupper eller sett med tall og bokstaver som har sin egen betydning. Kombinasjonen av disse forskjellige tallene og bokstavene indikerer den nøyaktige delen. Strukturen til kodesystemet kan sees nedenfor. De første ni tegnene er obligatoriske, de påfølgende tegnene er valgfrie avhengig av komponenten.
De tre første numrene representerer bilen eller motoren som delen brukes til. Nedenfor kan du se en oversikt over flere vanlige tall som har tilknytning til en viss modell.
Derfor kan det i noen tilfeller også skje at de tre første tegnene er relatert til en spesifikk motor. Et eksempel på dette er 06C. Denne koden indikerer Audi V6 3.0L-motoren, mens 077 representerer V8-blokken til en Volkswagen Touareg.
Den andre gruppen på tre sifre indikerer hvilken gruppe komponenter som stykket tilhører. Det første tallet på de tre sifrene indikerer """" primært domene """". En oversikt over betydningen av dette finner du nedenfor.
For mange av VAG-komponentene som ACtronics produserer på nytt, vil det første tallet i denne serien derfor være en "9". Det andre og tredje nummeret i denne serien indikerer underdomenet til gruppen av stykker. For eksempel indikerer "20" en gruppe instrumenter. Derfor er et OE-nummer som begynner med "5K0 920" et instrumentpanel til en Volkswagen Golf VI.
Det tredje settet med tre tall indikerer den nøyaktige delen. Derfor er dette identifiseringen av den spesifikke versjonen av stykket. Dette er alltid en kombinasjon av tre sifre. For eksempel kan 960 være et spesifikt delenummer på linje med Volkswagen Golf VI instrumentgrupper.
VAG-delenummeret er (i noen tilfeller) lukket med ett eller flere tegn. Hvis nummeret lukkes med en eller to bokstaver, betyr det at det har skjedd en viss modifisering av delen som har blitt brukt på en viss bil.
I noen tilfeller lukkes delenummeret med en kode som består av 3 bokstaver og / eller tall. Dette indikerer en spesifikk farge der delen kan ha blitt utført. For eksempel indikerer Q70 en lys beige del, U71 en grå flanell og B41 en sort.
En VAG-komponent består alltid av minst 9 tegn (sett 1, 2 og 3), men kan ha opptil 14 tegn på grunn av forskjellige modifikasjoner eller farger.
Det er sannsynligvis nå klart hvorfor vi ber om OE-nummeret på ordreformen for omprodusering, og vi stoler ikke på de andre delenumrene: dette tallet indikerer med absolutt sikkerhet og i detalj den mangelfulle delen. Dette er veldig viktig informasjon for oss, fordi hvert OE-nummer har visse egenskaper som påvirker omprosesseringsprosessen. En liten fotnote: vi må innrømme at ikke alle bilprodusenter jobber så strukturerte med OE-nummer som VAG-gruppen gjør, slik at logikk i OE-tall ikke alltid forventes. Mange forskjellige variasjoner i strukturen til OE-tallet er kjent.
Har du fortsatt spørsmål om OE-nummeret til komponenten din som et resultat av denne artikkelen? Ta gjerne kontakt med oss!
© 2025 ACTRONICS AS. All Rights Reserved.