Hvordan kan du bli lurt av instrumentpanelet i Corvette C8?
Det ser mer og mer ut til at 2020 er året hvor det digitale dashbordet får sitt gjennomslag. Det første digitale dashbordet ble introdusert allerede i 1976 på Aston Martina Lagonda, men den store suksessen har det hittil ikke vært. Imidlertid ser vi at bilfabrikanter i stadig større grad tilpasser innovativ bruk av denne teknologien. Også den nye Corvette C8 er blitt utstyrt med med et digitalt instrumentpanel og det har mildt sagt vekket vår nysgjerrighet. Hvordan det henger sammen, ser du i denne artikkelen!
En kort introduksjon av Corvette C8
Det første man tenker på når man hører om en midtmotorisert bil med V8 er som regel Ferrari, men Chevrolet vil gjerne vise at også de behersker denne måten å bygge bil på. Corvette har alltid vært en ekte amerikansk superbil, men fram til og med C7 har en svær V8 motor alltid vært montert foran. C8 er altså den første Corvetten med midtmotor og Chevrolet har aldri holdt det hemmelig at dette er et bevisst valg. C8 er laget slik for å gjøre det vanskelig for andre kjente produsenter av midtmotoriserte superbiler. Da den ble lansert i 2019, ble den en regelret internett hit. Kritikere synes at den kanskje hadde et litt for «europeisk» utseende, men det er ikke til å unngå og konstatere at den ser fantastisk ut. Antallet forhåndsbestillinger ved lanseringen i desember 2019 var så høyt at bilen i praksis var utsolgt for hele 2020. Man legger også merke til interiøret i ‘Stingray’, og som de elektronikkfans vi tross alt er, var det særlig instrumentpanelet som tiltrakk seg vår oppmerksomhet. Det er nemlig stappet med moderne og interessant teknikk!
‘Z’-knappen
Før vi tar for oss selve dashbordet, er det verdt å ta en titt på en spesiell detalj på rattet. På venstre side av det lærtrukne midtstykket, sitter det en metallfarget knapp som er umulig å ikke legge merke til. På denne ser man bokstaven Z og det er ikke uten grunn. Den er ment å vise til andre legendariske modeller i Corvette-serien, som Z06 og ZR1. Så fort man trykker på denne knappen, dukker det opp helt nytt personaliseringssystem opp i dashbordet. Der hvor man i C7 bare hadde muligheten til å velge noen forhåndsinnstilte programmer som Eco, Sport og Track, kan man i C8 gå mye lenger. Z-funksjonen gir sjåføren en rekke muligheter til å tilpasse bilen til sin egen smak og kjørestil. Vi snakker da om motor- og girkassekarakterestikk og rattets følsomhet. Når man har funnet sin favorittinnstilling kan disse lagres i dashbordet ved å trykke på Z-knappen! Hvor tøft er ikke det?
Lurer du på hvordan dette ser ut i virkeligheten, se da denne videoen:
Instrumentpanelet
La oss komme tilbake til selve instrumentpanelet. Også i dét er det programmert inn en del artige gimmicks. Man kan for eksempel selv bestemme instrumentenes lay-out i forhold til kjørestil! Instrumentene forandres ettersom hvilket kjøreprogram som er valgt. I ‘Sport Mode’ er f.eks oljetemperatur og -trykk fremtredende sammen med turtelleren, mens i ‘Track Mode’ for girposisjon en fremtrende plass. Dette høres kanskje ikke så spennende ut, og dette er funksjoner man også finner i andre biler, men det som virkelig skiller seg ut er hvordan turtelleren fungerer.
Den største faren med en bil som Corvette C8 er at man faller for fristelsen til å bruke bilens fulle potensiale så fort man kan. Man kjøper jo ikke en bil som dette for å cruise rundt i 30-soner i bebygde strøk? Til tross for at alle vet at det er viktig å ta det rolig de første 1000 km, kan dette være svært vanskelig å motstå fristelsen til å dra motoren helt ut. Derfor er turtelleren i C8 laget slik at det blir letter og holde seg i skinnet i innkjøringsperioden!
Turtellerens rødmerking begynner allerede ved 4500 omdreininger, men når innkjøringsperioden er tilbakelagt forskyver rødmerkingen seg selv til motorens ekte maksimale turtall og man kan nyte motorens fulle potensiale! Dette er en artig og kjekk funksjon som ville ha vært betydelig vanskeliger å få til på et analogt dashbord. I videoen under her kan du se hvordan dette fenomenet ser ut.