Hvordan bruke ABS-systemet til din fordel
En vinter uten snø er jo ikke en skikkelig vinter, ikke sant? Det er lite som er så idyllisk som et landskap under et lag snø, men snøen bidrar også til at antallet trafikkulykker øker. Det dobles hvis det kommer mer enn 5 cm! Dårlig sikt er en årsak og selvfølgelig lengre bremselengde. Men hvordan kan man holde bremselengden så kort som mulig til tross for at det er glatt?
Riktige dekk
Det er unødvendig å si at dette er en svært viktig faktor. Ved en temperatur på 7 grader eller lavere er vinterdekk mer effektive enn sommerdekk, i følge det nederlandske ANWB. Dette gjelder ved en mønsterdybde på minimum 4 mm. (NAF anbefaler også minimum 4 mm på vinterdekk. Det lovpålagte minimumskravet er 3 mm).
Ikke bare er dekkene viktig når man kjører seg en tur en vinterdag, men også ABS-systemet kan man bruke til sin fordel! Hvordan? Det leser du mer om under her!
Hvordan virker ABS-systemet?
ABS, eller antiblokkeringssystemet er som kjent et system som hindrer at hjulene blokkeres ved bremsing. ABS-systemet bruker hastighetssensorer for å lese av om ett eller flere hjul blokkerer. Er det tilfellet, settes det hydrualiske systemet i arbeid. Det sørger videre for at bremsetrykket på gjeldene hjul reduseres ved å pumpebremse.
Bremselengde med ABS
Men hvorfor er da bremselengden lenger på snø? Hjulene kan jo ikke blokkeres takket være ABS-systemet? Dette er delvis sant, men virkeligheten er litt nyansert enn som så. Hovedmålet til ABS-systemet er å hindre at hjulene blokkerer, ikke å forkorte bremselengden. En viktig faktor er naturligvis underlaget du kjører på. På en myk og glatt overflate har man rett og slett mindre grep enn på tørr asfalt. Derfor blir bremselengden lenger på snø selv om hjulen ikke blokkeres.
ABS om vinteren
Men hvordan kan man da bruke ABS-systemet til sin fordel om vinteren? Dette undersøkte Tim O’Neil. Om nytten av ABS om vinteren er det ofte diskusjon. Noen mener at ABS er en ulempe i snø, så Tim laget følgende interessante video:
Og hva viste seg? Med fullstendig inntråkket bremsepedal hadde bilen uten ABS korter bremselengde enn den med. ABS-systemet virker nemlig best på tørt underlag som f.eks. asfalt. Det føles kanskje unaturlig, men for å begrense bremselengden på snø er det viktig å bremse forsiktig slik at ABS ikke slår inn. Som Tim sier i vidoen: Jo mykere underlaget er, desto forsiktigere må du bremse.
Defekt ABS-system?
Et ABS-system er et viktig system, såvel på sommer- som vinterføre. På grunna av vekslende omstendigheter som temperaturforskjeller og vibrasjoner er elektronikken ganske utsatt for feil. Komponenter eller forbindelse på kretskortet kan derfor gå i stykker. Vanlige feil som dukker opp ved en defekt ABS er f.eks.:
- Hjulssensorfeil
- Ingen kommunikasjon med styreenheten via diagnoseapparatur
- Problemer med pumpemotoren
- Problemer med CAN-kommunikasjon
- Ingen eller dårlig funksjon på den interne trykksensoren
Har du problemer med en ABS og ønsker hjelp til å løse dette? Sjekk da ut de forskjelligr ABS styreenhetene som overhales hos ACtronics. Ved å bruke oss tar du et bærekraftig valg som også er rimeligere enn å anskaffe en ny del.