Hva er et ABS-system, og hvordan fungerer det i en bil?

ABS-styreenhet er et system som første gang ble brukt i en formel 1-bil på 1960-tallet. Cirka 60 år senere kan vi ikke lenger forestille oss nye biler uten antisperre bremsesystem. Faktisk er et ABS-system nå forpliktet til å utvikle nye biler og motorsykler. Selv de første elektriske sykler har nå blitt utstyrt med et ABS-system. Men hvordan fungerer egentlig en ABS-datamaskin av denne typen, og hvordan reduserer den antallet ulykker?

abs-styreenhet

Fordelen med ABS sammenlignet med fortiden

Som navnet ABS (antisperre bremsesystem) antyder, garanterer ABS at hjulene til en bil ikke kan låses. Spesielt når du bremser på veier i dårlig stand eller i dårlig vær, øker muligheten for et låst hjul på grunn av redusert grep. Når hjulene låser, har dette tydeligvis en viktig effekt på bremselengden. På en tørr vegoverflate er bremseavstanden omtrent 10% lengre enn i en bil med ABS-system, mens bremseavstanden i regnvær kan være enda 30% lenger!

Hvordan fungerer et ABS-system?

Et ABS-system gjør faktisk ikke annet enn å gjøre en "pumpe" -bevegelse når ett eller flere av hjulene truer med å låse under bremsing, noe som får hjulet til å fortsette å rulle. Nøyaktig hva du vil forkorte bremseavstanden! For å oppnå denne oppfinnsomheten har et anti-lock bremsesystem tre komponenter som til sammen utgjør en del av ABS-systemet. Disse delene er pumpemotor, HCU og ABS ECU.

Pumpe motor

Som nevnt gir ABS-enheten en pumpebevegelse mot bremseklaven, slik at hjulet ikke kan låses. Dette er en veldig rask prosess som gjentas flere titalls ganger i sekundet. Pumpemotoren til ABS-systemet sikrer at trykket opprettholdes i bremsesystemet. Dette trykket er nødvendig når ABS-enheten griper inn for å utføre pumpebevegelsen.

HCU

HCU betyr "Hydraulisk kontrollenhet". HCU er en aluminiumskomponent med flere ventiler og kanaler. Når ABS griper inn, er det viktig å avlaste trykket som systemet bygger opp ved å bremse et hjul. Dette gjøres gjennom ventilene. I tillegg er det flere aktuatorpinner i HCU som kan åpne og lukke kanalene i ABS.

ABS ECU

Når en "normal" ECU er for motoren, er ABS ECU for antisperre bremsesystem, basert på data fra for eksempel hjulsensorer og trykksensorer, avgjør ABS ECU om ABS må virkelig iverksette tiltak Så snart ECU oppdager en "feil" verdi, aktiveres pumpemotoren for å fungere.

ABS med ESP

I tillegg til det konvensjonelle ABS-systemet bruker flere og flere enheter ESP, som betyr elektronisk stabilitetsprogram. Mens ABS sørger for at hjulene ikke låses under bremsing, garanterer ESP at bilen virkelig går i den retningen føreren vil ha. Når bilen lider av understyring eller overstyring, bremser ESP-funksjonaliteten ett eller flere hjul, slik at bilen går i riktig retning. Derfor garanterer ESP stabil kjøreoppførsel i alle veibeskrivelser. Eksempler på ABS-enheter som bruker ESP er ATE MK26 ESP og Bosch 8 ESP. Takket være de viktigste sikkerhetsfordelene med ESP, er alle nye biler siden 2014 pålagt å ha ESP-funksjonalitet. ESP gir flere studier, nemlig omtrent 30% mindre ensidige ulykker.