Framtidas bremseystemer: På vei til fullstending elektriske bremser?

Automotiveindustrien evoluerer kontinuerlig og gjør store framskritt innen elektrske kjøretøy og avanserte teknologier. En av de kanskje mest banebrytende utviklingene vi kan forvente i framtida, er muligeheten for fullstendig elektrisk bremsebetjening i biler. Denne innovative tilnærmingen på bremsesystemer kan løfte kjøresikkerheten og effektiviten til nye høyder. Er dette for høye forventninger eller et realistisk konsept?

På hvilken måte skiller elektrisk bremsing seg fra hydrauliske systemer?

Tradisjonelt blir bilen bremser betjent via et hydraulisk system, hvor bremsevæske blir brukt til å overføre bremsekraften fra bremsepedalen til bremsene. Men med framveksten av elektriske kjøretøy og utviklingen av avanserte elektroniske systemer, utforskes alternative tilnærminger til bremsing. Fullstendig elektriske bremser tar i bruk elektriske akutatorer for å overføre ønsket bremsekraft direkte uten at et hydraulisk system er nødvendig. Dette gir forskjellige fordeler sammenlignet med tradisjonelle systemer.

Fordelen med elektriske bremser

En av de viktigste fordelene er muligheten til regenerativ bremsing. Man skulle kunne omsette bevegelsesenergi (kinetisk energi) om til elektrisk energi uten innblanding av mekaniske komponenter. Det betyr en langt mer effektiv omsetting og lagring av energi fordi det ikke er energitap via mekanisk friksjon slik som ved hydrauliske systemer.

I tillegg er elektroniske systemer betydelig raskere enn hydrauliske systemer. Elektriske bremser kan mye raskere utføre ønskede bremsehandlinger fordi kommunikasjonen mellom bremsepedal og bremser skjer elektronisk. Det fører til en bedre bremserespons slik at tryggheten og kontrollen over kjørertøyet forbedres kraftig.

Til slutt kan elektriske bremser tilby ekstra mulighet med tanke på avanserte bremsefunksjoner. Tenk for eksempel på tilpasning av bremseeffekten med hensyn til kjøreforholdene eller gjenvinning av energi i nedoverbakker. Disse ekstra funksjonene vil ikke bare bedre bremseeffekten, men bidrar også til en mer effektiv levering av energi ved regenerativ bremsing. Mer fleksibilitet og flere muligheter for avansert bremsekontroll og energimanagement!

Foto: Skjematisk framstilling av framtidas bremsesystem i følge Brembo

Når kan vi forvente helelektroniske bremser?

Selv om fullstendig elektrifiserte bremser har het stor potensiale, er det fortsat enkelte tekniske og lovmessige utfordringer som må overvinnes før det kan innføres i stor skala. Tenk her på garantert pålitelighet under alle forhold og internasjonale sikkerhetskrav. Men at de i kulissene blir jobbet med denne teknologien er et faktum. Noen fabrikanter, som for eksempel Lamborghini, har latt det skinne igjennom at de undersøker lignende teknologi. Slik som med all ny teknologi er det nødvendig med en oppstartsfase før det blir allment tilgjengelig. Vi vil derfor ikke bli overrasket over at det tradisjonelle hydrauliske bremsesystemet med bremsekalipere, bremseskiver og bremseklosser etter hvert vil forsvinne helt.

Hos ACTRONICS følger vi denne utviklingen innen elektroniske bremsesystemer svært nøye. Som ledende leverandør og ekspert på renoveringsløsninger av bilteknologi, fortsetter vi å bruke vår kunnskap og ekspertise for å gi våre kunder overhalingsløsninger for kompleks bilelektronikk.