Fire vanlige årsaker til Mazda og Ford EAC FAIL

Særlig blant Mazda og Ford kjennere er ‘EAC FAIL’ et godt kjent problem. På noen modeller kan denne feilen nemlig vises på displayet i instrumentpanelet. Når man søker etter ‘EAC’ på internett, finner man mange forskjellig artikler om dette. ACtronics har utviklet flere overhalingsløsninger fordi de underliggende problemene kan ha forskjellige årsaker. I denne artikkelen skal vi se nærmere på det!

Hva betyr ‘EAC fail?’

Uttrykket står for Electronic Accelerator Control, hvilket betyr a det er et problem med signalene fra gasspedalen. Dette problemet er først og fremst kjent hos følgende biler:

  • Mazda 2 DY (2003-2007)
  • Ford Fiësta 1.25 Duratec
  • Ford Fiësta 1.4 Duratec
  • Ford Fiësta 1.6 Duratec
  • Ford Fusion 1.25 Duratec
  • Ford Fusion 1.4 Duratec
  • Ford Fusion 1.6 Duratec

Gasspjeldsystemet på disse bilene er fullsendig elektronisk. Virkemåten er regulert av forskjellige sensor (som f.eks. potentiometere) og aktuatorer. Når man trykker inn gasspedalen, er det altså ingen vaier som åpner spjeldet. På gasspedalen sitter det en Hall-sensor som sender et elektrisk signal til styreenheten. Samtidig får styreenheten signal fra potentiometeret på spjeldhuset og sammenligner disse verdiene. Skulle det være nødvendig vil styreenheten sende et signal til spjeldets servomotor og, om ønsket, åpne spjeldet mer slik at bilen aksellerer.

Forbindelsen mellom motor og gasspedal er i dette systemet fullstendig elektronisk. EAC FAIL vil dukke opp på dashbordet når kommunikasjonen i mellom enhetene svikter. Bilen vil da gå i nødmodus og vil ikke gå fortere en 30 km/t uansett hvor hardt gasspedalen blir trykket inn.

Hva er symptomene til en EAC feilkode?

EAC fail kan ha forskjellig årsaker. Hvilken bilmodell det er kan også være vikti. Derfor skal vi se på flere forekommende årsaker til EAC-feilkoder:

Årsak 1: En defekt styreenhet

Hos Ford Fiesta V og Fusion produsert før 30. juni 2002, er styreenheten (også kjent som ‘PCM’ eller powertrain control module blant Ford-kjennere) ofte årsak til til feilmelding. Det dreier seg da om Siemens SIM 22 PCM som ofte gir feilkode P2138 i kombinasjon med P2122. P2123 eller P2127.

Siemens SIM 22 Ford

Heldigvis kan ACtronics hjelpe med dette problemet da det er utviklet en overhalingsløsning for dette. Det er viktig å merke seg følgende: Etter overhaling av denne styreenheten må man programmere inn nøkkel og instrumentpanel på nytt. Også med dette kan ACtronics hjelpe, dvs. når nevnte komponenter er sendt med styreenheten.

Siemens SIM 22 Mazda

Årsak 2: Et defekt gasspjeldhus

En vanlig årsak til EAC FAIL på Ford Fiesta V og Ford Fusion er det defekt gasspjeldhus, spesifikt gasspjeldposisjonssensoren. For å være 100% sikker på at det er gasspjeldhuset som er årsaken til feilmeldingen, er det best å kontrollere med live-data. Viser det seg at gasspjeldhuset faktisk er defekt, må man demontere enheten. Ta huset av innsugsmanifolden og fjern innsugsslangen. Skru løs torx-skruenen, koble av kontakten og se etter serienummer og produksjonsdato. Er serienummere lavere en 400 000, er det stor sjanse for at gasspjeldhuset er defect. ACtronics kan hjelpe videre ved å utføre en overhaling. Bruk derfor søkefeltet på vår hjemmeside til å finne OE-nummeret.

Årsak 3: Ledninger

En annen vanlig årsak kan være ledningsnettet. For å kunne fastslå at dette faktisk er tilfellet, må man rengjøre alle kontakter mellom gasspedalen, ECU/PCM og gasspjeldhuset. Det kan alltids ha oppstått oksydasjon på stikkere og pinner. Er feilkoden forsvunnet fra instrumentpanelet etter rengjøring og kontroll, er problemet løst.

Årsak 4: En defekt gasspedal

Når gasspedalen trykkes inn, men turtallet ikke forandrer seg, da er det en reell sjanse for at en defekt gasspedal er årsaken. Signalet som normalt sendes fra gasspedalen til styreenheten, er også synlig i live-data på noen diagnoseapparater. På den måten kan man lett kontrollere om den virker eller ikke.

Oversikt over relaterte feilkoder

Når man stiller en diagnose ved en EAC FAIL er det et antall feilkoder som dukker opp såvel som ved et defekt gasspjeldhus som ved en defekt styreenhet. Det dreier seg om følgende feilkoder:

Feilkoder vedrørende gasspjeldhus

  • P0120
  • P0122
  • P0123
  • P0220
  • P0222
  • P0223
  • P2135
  • P2119

Kontroller ledninger og kontakter godt ved denne feilkoden, for sikkerhets skyld.

  • P2176
  • P2100

Kontroller kretsen mellom spjeldmotoren og styreenheten.

Feilkoder vedrørende styreenhet

  • P2107
  • P0641
  • P0642
  • P0643
  • P0651
  • P0652
  • P0653