Er integrering av Android Auto i instrumentpanelet det neste?

I årene som har gått, har Google jobbet hardt for å bli en stadig viktigere partner innen bilbransjen. For noen år siden gjorde de et forsøk på å utvikle en selvkjørende bil, men det ble det ikke mer av enn en studiemodell. Mer suksess har Google med Android Auto, hvor man via bilens multimediasystem kan bruke forskjellig apper. Plattformen har et enormt potensiale og det er da også grunnen til at Google vil ta dette et steg videre. Vi har sett på den siste utviklingen!

Android Auto kaprer Europa

For de som ikke kjent med Android Auto: Dette er et grensesnitt hvor brukere kan koble opp mobiltelefonen mot bilens multimediasystem og dermed muliggjør håndfri bruk av telefon, strømming av egen musikk til bilens lydanlegg og bruk av Google Maps på bilens skjerm. Veibeskrivelsen blir selvfølgelig delt via høyttalerne. Dette virker på samme måte som et tradisjonelt navigasjonssystem, men er alltid oppdatert med aktuell informasjon og siste kartoppdateringer.

Selv om Android Auto er relativt nytt på det eurpeiske markedet, eksisterer plattformen siden 2015. Det var Hyundai som da standard kom med et infotainmentsystem som bruker Googles grensesnitt. Siden introduksjonen i 2015 fulgte flere bilmerker, men det hadde dessverre europeiske bilister liten glede av. Grensesnittet ble nemlig inntil nylig ikke støttet på det Europeiske markedet. På slutten av 2020 kom det heldigvis en endring i det og Android Auto kunne taes i bruk i flere Europeiske land. Siden da er dekningen i Europa sterkt forbedret og det kan man også se på antallet biler som har dette systemet standard fra fabrikk, eller i form av et ettermarkedssystem. Imidlertid er det mer enn 100 millioner biler utstyrt med Android Auto!

Foto: ©9to5google.com

Vil vi se Android Auto integrert i instrumentpanelet?

Google har ambisjoner: Nå som så godt som alle bilfabrikanter tar steget mot digitale instrumentpaneler, ser Google nye sjanser. Derfor brakte teknologigiganten ut nyheten om at de undersøker muligheten for å integrere grensesnittet i instrumentpanelet. Trolig vil dette gi mange muligheter, hvor kjekt ville det ikke vært at for eksempel at veibeskrivelsen vises på en skjerm mellom speedometer og turteller? Dette er naturligvis noe mange biler uten Android Auto har, men de funksjonene som finnes i Google Maps kan integreres i instrumentet. Takket være den enorme mengden data Google Maps har tilgjengelig, blir navigeringen i alle slags trafikksituasjoner lettere og oppdateres løpende. Det vil derfor ikke forbause oss om Android Auto via bilens instrumentpanel blir standarden innen en overskuelig framtid.