Er det Kia og Toyota som sørger for at den manuelle girkassen overlever?

Som vi vet synker populariteten til den manuelle girkassen de siste årene. Det er diverse grunner til det, som for eksempel veksten av biler med hybride drivlinjer. For entusiaster som helst vil gire selv er det fortsatt håp! Og, kanskje overraskende nok, dette håpet kommer fra Asia.  

Kia Intelligent Manual Transmisson (IMT) 

Og om du tror at håpet er fremtidsmusikk, tar altså feil. I 2020 lanserte KIA det de kaller "Intelligent Manual Transmission". Denne teknologien blir tilpasset i forskjellige mild-hybridbiler (MHEV) som merket tilbyr. Det viktigste målet for denne teknologien er å effiktiviserer drivstofforbruket og dermed begrense CO² utstøtet ytterligere. Og dette i kombinasjon med den etterlengtede kjøreopplevelsen. 

Systemt tar i bruk "clutch-by-wire" teknikk. Det vil altså si at kløtsjpedalen ikke lenger er i direkte kontakt med utløserarmen, men at elektronikken selv kan avgjøre når girkassa fries ut. Tenk for eksempel på når man lar bilen rulle ut mot et lyskryss. I disse situasjonene kan også motoren bli koblet ut. Systemet er da raskere enn et start/stopp-system hvor bilen først må stå stille og det betyr en 3% senking av drivstoffforbruket og tilsvarende reduksjon i CO². IMT-teknologien tar bare hånd om kløtsjen og ikke giringen. Valgt gir vil altså bli stående slik vi er vant til. Så fort gass- eller bremsepedalen blir aktivet, starter motoren og elektronikken avgjør når kløtsjen kobles til. 

Systemet lar seg altså bruke som en tradisjonell manuell girkasse, men i bakgrunnen sørger elektronikken for at det hele blir litt mer effektiv. Kia lover også at det blir enda lettere og dosere kløtsjen på grunn av den elektroniske styringe. Et klart og tydelig "gripe-punkt" garanterer at girskiftet blir så smidig som mulig.

Toyota har tatt lovende patenter

Også Toyota, som allerede i mange år har levert hybride biler, ser en framtid for den manuelle girkassen. Den japanske bilkjempen har i begynnelsen av februar søkt om patenter som kanskje kan gjøre aktive håndskiftere lykkelige. Det dreier seg om "simulated clutch pedal" og "gear shift functions" som skal kunne tilpasses EV-biler. Patenttegningene og diagrammen viser at systemet bygger på en spesiell "controller" som forandrer den elektriske motorens dreiemoment. Slik føles de ut som om bilen har samme dreiemomentoppbygning som en forbrenningsmotor og at man derfor må skifte gir.  

Toyota sier videre: "Det elektriske kjøretøyet har en girstang og en kløtsjpedal som simulerer effekten av et girskifte. Disse funksjonene er ikke påkrevd for å kjøre bilen, men har mer å gjøre med å reprodusere følelsen og gleden man opplever med en manuell girkasse." Om dette sier Toyota: "Girspaken blir betjent av sjåføren og en tilfeldig virtuell girfasemodus blir valgt ut blant flere virtuelle girfasemoduser." Bildene som Toyota vedla patentsøknaden viser et tilsynelatende tradisjonelt instrument som viser hvilket virtuelt gir man befinner seg i. Det er altså en "liksomgirkasse". I bilbransjen kom rykteflommen kjapt i gang angående kommende (sportslige) modeller som Toyota trolig vil lansere i den nærmeste framtid. 

Også tidligere CEO for Aston Martin, Andy Palmer, ser nytten av en EV med en manuell girkasse. "Selvsagt er det ikke nødvendig med en girkasse på en elektrisk bil. Det lander på at dette ikke er en rasjonell beslutning. Det er irrasjonelt, det er emosjonelt. Sett i lys av det er det interessant, for det er relativt enkelt å tilpasse dette i en elektrisk bil." Det store spørsmålet er om de som liker å gire selv faktisk sitter og venter på denne løsningen. For er det bare girkassen i seg selv som bidrar til økt kjøreglede eller er det samspillet mellom en forbrenningsmotor og den manuelle girkassen? Uansett er det en interessant utvikling som det er verdt å følge. Vi for vår del, er nysgjerrige på om disse idéene og patentene faktisk vil bli lansert!