Easytronic med svømmeknapp …

Noen ganger kommer det inn enheter som selv våre erfarne medarbeidere forbauser seg over. Denne Bosch Easytronic F13/5-enheten var en slik. Vi forteller hvordan det hadde seg!

Feilbeskrivelse

For ikke så lenge siden mottok vi en forespørsel på om vi kunne ta i mot en Bosch Easytronic som satt i en Opel Corsa D, med feilmelding «F» i instrumentpanelet og som ikke ville starte. Disse feilene er ofte i sammenheng med clutch- eller girproblemer. Så ja, den kan vi reparere!

Overhaling av Easytronic F135

Etter at vår logistikkavdeling hadde mottatt enheten ble den sendt videre til avdelingen for mekatronikk, hvor våre eksperter utfører overhalinger på gasspjeldhus og mekatronikk til Durashift og Easytronic. Som regel er de ikke mulig å se på utsiden hva som her galt, så de blir testet og tatt fra hverandre slik at problemene blir synlige. På denne enheten var problemet tydelig! Da dekselet til elektromotoren som betjener clutchaktuatoren ble tatt av, ble det raskt klart at vann og fukt hadde ødelagt denne enheten. Motoren var tydelig korrodert og vannskaden hadde sørget for at kretskortet var defekt og den mekaniske delen kunne avskrives.

Easytronic waterschade

Betyr det at denne enheten var blitt skrapmetall? Absolutt ikke! Etter å ha snakket med kunden ble vi enige om å ta en «XL»-overhaling. Ved overhalingen av TCU’en ble hele kretskortet skiftet ut. Dataene fra den gamle EPROM og flash kunde reddes og dermed kunne vi med suksess programmere dataene inn på det nye kretskortet. I tillegg ble også den mekaniske delen skiftet ut. Elektromotoren viste seg tross alt å fungere utmerket!

Så kommer jo det spennende øyeblikket: Vil denne Easytronic’en virke slik den engang gjorde? Svaret er kort og greit: Den virker perfekt. Etter forskjellige tester utført av vår mekatronikk-avdeling dukket det ikke opp noen feil, og den var igjen klar til å monteres tilbake på girkassen i bilen den kom fra. Når enden er god, er allting godt!

Reparasjon av Bosch Easytronic

Hvis du har inne en bil med Easytronic og du har fått frem feilkodene P1607, P1609, P1700, P1723, P1728, P1729, P1730, P1735, P1740 eller bilen sliter med symptomene nevnt over her? Da kan vi altså hjelpe deg. Men husk at disse feilen kan også dukke opp i forbindelse med slitasje på kontaktene til girspaken. Med det mener vi de forskjellig kontaktpunktene til girposisjonene P, N, R og D. Husk altså å kontrollere dette før dere velger å sende Easytronicen inn til oss!

NB! Vi vil minne om at i tillegg til mekatronikken må kabelen med kontaktstykkene og enheten med clutchmotorene alltid sendes med!

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)