Dette er grunnen til at det er viktig å skifte olje akkurat nå

Å skifte motorolje er en prosedyre som alle verktsteder utfører i forbindelse med vedlikeholdsservice. Hos de fleste biler er dette en enkel jobb som uten tvil kommer motorens levetid til gode. Man skulle kanskje tro at man kan forlenge oljeskiftet nå som bilen oftere står stille, men intet er minder sant. Langvarig stillstand kan også bidra til problemer. Og skal vi tro det vi hører fra verksteder rundt om kring, har også stillstand en negativ effekt på motoroljen.

olje-slip-vedlikeholdsfri-bil

Bron: TacomaWorld 

Hva er da problemet?

Ved reaksjonen mellom luft og drivstoff oppstår også vanndamp. Ved daglig bruk vil mesteparten av denne vanndampen drives ut via eksosanlegget. Vanndampen har liten sjanse til å kondesere på sylinderveggene på grunn av de høye temperaturene. Ikke mye å bekymre seg over, egentlig. Men står bilen stille over lengre tid og blir bare brukt til småkjøring av og til, vil motorblokka knapt bli varm nok og dampen får sjansen til å kondensere, og via stempelfjærene renne ned i bånnpanna: Det kommer altså vann i oljen. 

Oljeslam 

Vi trenger neppe å forklare at vann i oljen forverrer de smørende egenskapene ganske betydelig, men siden vannet blander seg med olje oppstår det en kremfarget gugge: Også kalt oljeslam. Navnet «oljeslam» er oversatt rett fra det engelske «oil sludge», et begrep man ofte møter på internett. På grunn av fargen og konsistensen blir det også spøkefullt kalt «majones». 
Oljeslammet har den egenskapen at det hoper seg opp på steder med liten gjennomstrømming, som f.eks. innsiden av påfyllingslokket. Skulle man se en kremfarget substans der, er det en idé å oppsøke het verksted. Selv om det ser relativt uskyldig ut, kan det føre til skade på motoren. Tenk på overtrykk i bånnpanna eller innvendig korrosjon i motoren. 

Løsningen for å forhindre oljeslam

Det er egentlig lett å forhindre at det danner seg oljeslam. En kjøretur på minst en halvtime, f.eks en gang i uka, slik at motoren kommer opp i driftstemperatur, er ofte nok. Glem økonomisk kjøring og dra den gjerne litt ut på girene. For de som kjører på bensin, kan det være et godt råd å fylle 98 oktan i stedet for 95, siden den siste trekker til seg mer fuktighet. Det finnes også additiver som kan forhindre slam.