De tre viktigste årsakene til en defekt ECU
ECU (motorstyringsenhet) er en av de viktigste delene i moderne biler. Denne delen, også kjent som motorstyringsenheten, spiller en grunnleggende rolle i kontollen av motorens funkjson. Dessverre er feil og mangler i denne delen ikke uvanlig. Derfor vil vi i denne artikkelen diskutere temaer som: virkemåten til en ECU, de viktigste symptomene på en defekt ECU, mulige årsaker til feilen og løsningene som ACtronics kan tilby for dette.
Virkemåten til ECU
Som ordet motorstyringsenhet antyder, styrer ECU motoren. ECU er en motorstyringscomputer som styrer for eksempel gasspjeldhuset, tenningstidspunkte og turbotrykket. På grunnlag av dataene som kontrollenheten mottar fra de forskjellige sensorene, blir denne informasjonen behandlet i det såkalte referansefeltet til ECU. Kontrollenheten konverterer disse dataene til en handling, nemlig kontroll av aktuatorene. ECU må behandle informasjon fra ofte mer enn hundre forskjellige sensorer. Tenk på informasjon om utetemperaturen, gasspedalens posisjon osv.
De viktigste symptomene på en defekt ECU
Men hvordan vet man at en ECU er defekt? Det er en rekke symptomer som en feil kan identifiseres med. Kjente eksempler er: motorfeil-varsellampe (MIL-lys) som lyser opp på instrumentpanelet, bil som går i nødmodus, bilen rister eller motoren går ikke lenger på alle sylindere. Alt kan indikere en funksjonsfeil i motorstyringsenheten. Disse observasjonene gir imidlertid ikke en fullstendig indikasjon på at det er feil i motorstyringsenheten. For dette formålet må bilen diagnostiseres i verkstedet ved blant annet å gjøre en testkjøring og se på livedata. Lesing av feilkoder kan gi ytterligere detaljert informasjon om feilen, da visse feilkoder ofte blir funnet i kombinasjon med en bestemt motorstyringsenhet. For eksempel er feilkode P0354 vanlig i Siemens Simtec 71-serien. Denne feilkoden indikerer problemer med kontrollen av tennspolen.
Årsaker til en defekt motorstyringsenhet
Alle de ovennevnte symptomene har selvfølgelig en grunn som forårsaker defekten. Disse årsakene kan være veldig forskjellige per ECU. En av hovedårsakene er kortslutning i ledningene eller i komponenter, noe som kan føre til at de brenner ut. Denne kortslutningen er ofte forårsaket av ytre påvirkninger, for eksempel feil start på bilen. Dette er en årsak som gjelder for et bredt spekter av ECU-er, selv om noen motorstyreenheter er mer følsomme for dette enn andre. Ett eksempel på en slik del er Valeo J34P, som har blitt brukt i flere modeller av Citroën og Peugeot.
En annen vanlig årsak er vibrasjonene som ECU-ene må tåle i løpet av sin levetid. Den følsomme elektronikken montert på kretskortet til styreenheten er ofte montert i et solid hus for å beskytte komponenten. Gjennom årene kan imidlertid vibrasjonene som delen har måttet tåle, føre til at den feiler. Dette kan føre til feil på ledningene (eller tilkoblingsledningene) i kontrollenheten. Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM, som hovedsakelig brukes i forskjellige Fiat-modeller, er en slik ECU som er følsom for vibrasjoner.
En tredje vanlig årsak er skade forårsaket av temperaturpåvirkning. Spesielt om sommeren, når temperaturen under panseret stiger til høyere nivåer, har ECU-en en utfordrende tid. Plasseringen der kontrollenheten er montert spiller en viktig rolle i dette. Delphi Delco Multec HSFI som har blitt brukt mye i flere Opel-modeller er en slik ECU, fordi den er montert på siden av topplokket. Takket være varmen fra motoren er forbindelsene i ECU ofte det svake leddet.
Få overhalt ECU-enheten
Har du en defekt styreenhet som du gjerne vil ha til å fungere igjen? Vi kan kanskje hjelpe deg med en renoveringsløßning! Ta en titt på vår komplette oversikt over ECU-ene som vi kan overhale om. Sjansen er at ECU-en din også kan renoveres. For mer informasjon om produktene våre, er du velkommen til å kontakte oss. Merk: vi jobber bare med bilfirmaer og verksteder!