De 9 uvanligste instrumenten i vårt utvalg
Om vi nå ga deg penn og papir og ba deg deg tegne et instrumentpanel, ville det trolig blitt en avrundet firkant med et speedometer og en turteller på hver side og tankmåler og motortemperatur i midten eventuelt sammen med et display. Og ferdig med det. Ikke så rart, når man vet at tradisjonelt sett ser instrumenthus stort sett slik ut. Selv om det ikke er noe galt med «standard», vil noen bilfabrikanter velge å gjøre ting litt annerledes. Vi tok et dykk i vårt sortiment og fant fram de mest kontroversielle og eksotiske instrumentene.
Citroen C8
Ved første øyekast ser dette instrument ikke så merkelig ut. Og det er kanskje et kompliment? Dette instrumentet ble lansert for 20 år siden, og hvor man i dag ser på store skjermer og displayer som en selvølgelighet, må man si at dette Citroën C8-panelet i sin tid var revolusjonært. Søstermodellene Lancia Phedra og Fiat Ulysse fikk også dette instrumentpanelet.
Fiat Multipla
I følge mange er dette den styggeste bilen noen sinne. Vi skal ikke blande oss opp i den diskusjonen, men vil gjerne fremheve instrumentgruppen som sitter i denne bilen. Dette er heller ikke et instrument formet etter standardmalen og man kan nesten lure på hvorfor Fiat tok seg bryet med å samle speedometer, turteller og tankmåler i en så liten, rund gruppe. Som man vet kan man sitte tre i bredden også foran, så plassmanger er det ikke på dashbordet. Uansett, smaken er som baken, den er delt i to, men spesielt er det i alle fall!
Smart ForFour
Det kan jo være oss det er noe galt med, men hver gang vi ser dette instrumentet får vi følelsen av at det er opp-ned. Og snur du det rundt, vil man med litt fantasi kunne si at det minner om en kikkert.
Chevrolet Spark
Formgiverne til dette instrumentet må ha vært i godt humør den dagen de designet dette instrumentet. Man kan ikke si at det ser helt vanlig ut. Speedometeret er relativt stort i forhold til resten av klokkehuset og er analogt, mens resten av informasjone blir gjengitt digitalt.
Nissan Primera
Stor, større, størst. Dette instrumentpanelet som man finner i facelift-versjonen av Nissan Primera er et av de største instrumentpanelen vi har i vårt sortiment. Da Nissan Primera fikk en fornyelse av interiøret ble også instrumentpanelet tatt med. Ikke bare ble huset i seg selv større, men også instrumentene gjennomgikk en metamorfose. En omfattende facelift, som må ha vært kostbar for Nissan.
Renault Espace 3
Når vi først er inne på stor kommer vi ikke utenom instrumentpanelet i Renault Espace. Men der hvor Nissan velger å bruke tradisjonelle, runde instrumenter, går Renault for digitalt. Både tredje og fjerde generasjon har slikt instrumentpanel, hvor særlig hastighet er fremhevet. Det er først og fremst fjerde generasjon som er kjent for å ha problemer.
Fiat Ulysse
En skulle tro at MPV’er er beryktet når det gjelder instrumentpaneler. Fiat Ulysse har vi nevnt tidligere i denne lista, men den er såpass spesiell at den fortjener å bli nevnt igjen, takket være de store, grå viserbakgrunnene.
Iveco Stralis
En fargekombinasjon vi har sett mer av i denne listen, men dette instrumentet er ikke å finne i en personbil. Iveco Stralis har som vanlig for lastebiler en turteller med en grønn/gul/rød stripe for å angi det mest effektive turtallsområdet, i tillegg til et svært fargerikt display.
Renault Modus
Sistemann ut på denne lista er instrumentpanelet i Renault Modus. Det er særlig instrumentets design som skiller seg ut i forhold til mange andre.