Tennes det en kontrollampe i dashbordet? Da vil du helst med en gang forstå hvorfor den begynner å lyse. Røde og oransje/gule kontrollamper er varsellamper som forteller at noe er galt. Grønne og blå varsellamper angir at noe er slått på eller er aktivt. På denne siden finner du en oversikt over de 50 vanligste varsellampene, hva de betyr og hvordan du bør forholde deg til dem.
Batteri
Airbag
Sikkerhetsbelte
Parkeringbrems
Motortemperatur
Bagasjerom åpent
Panser åpent
Dør åpen
Feltskiftevarsler
Nødbremseassistent
Motoroljenivå
Aktivert parkeringsbrems
Servostyring
Rattlås
Bremsevæske
ABS (Anti Blokkerings System)
Varmetråder i bakruta
Automatisk vindusvisker
Bilnøkkel ikke innen rekkevide
Dekktrykk
Dødvinkel
Drivstoffnivå
Drivstoffsystem
Elektrisk del
Varsel for glatte veier
Bakkestartsystem
Innstilling høyde hovedlys
Trykk inn clutchen
Lav temperatur
Lys- og regnsensor
Defekt lampe
Luftfilter
Luftfjæring
Tåkelys bak
Motorstyring
Nødmodus
Parkeringssensorer
Regnsensor
Bremsebelegg
Bremselys
Partikkelfilter
Vindusspylervæskenivå
Hastighetsbegrenser
Stabilitetskontroll (ESP)
Start-stopp system
Feil i drivlinje
Fjæring og støtdempere
Gløding
Defroster frontrute
Vann i drivstoff
Røde dashbordlys er alltid et varsellys for å iverksette tiltak umiddelbart. Det kan være en defekt som gjør at skaden eller problemet blir større om man fortsetter ferden. Det kan selvfølgelig være at dørene, bagasjerommet eller panseret ikke er skikkelig lukket, noe som ikke betyr en umiddelbar fare, men det er ikke noe man ønsker å kjøre videre med!
Dette ikonet lyser alltid når tenningen slås på. Hvis lampa lyser etter at bilen er startet opp kan det tyde på at batteriet er helt tomt. Er det tilfelle, er det best å sette det på lading eventuellt bytte det ut. Men vanligvis varsler lampa om at det er problemer i ladekretsen. Det være seg dynamoen eller noe så enkelt som en sliten eller slapp dynamoreim. Er man i nærheten av et verksted er det best å svinge innom for å få sett på problemet. Er ikke det tilfellet er det best å sette bilen til siden på et trygt sted før den stopper av seg selv.
Dette ikonet vil dukke opp om det er funksjonsfeil i airbagsystemet. NB! Det betyr som regel at airbag'en ikke vil løses ut i en ulykke, hvilket kan forårsake alvorlige skader. Sørg derfor for at dette problemet løses så fort som mulig.
Denne eller disse lampene vil lyse om sjåfør og/eller passasjerer ikke har tatt på seg sikkerhetsbeltene, gjerne i kombinasjon med et lydsignal. Husk at et litt tungt objekt på setet kan utløse varselet.
Er bilen startet opp og denne lampa lyser, står håndbrekket fortsatt på. Fortsetter lampa å lyse etter at (den elektriske) parkeringsbremsen er deaktivert, kan det være et varsel for at bremsevæskenivået er lavt eller at det er en funksjonsfeil i bremsesystemet. Det er da viktig å oppsøke et verksted!
Denne begynner å lyse når motoren er i ferd med å bli overopphetet. Når den lyser bør bilen stoppes og i alle fall kontrollere kjølevæskenivået. Er det i orden, kan det være andre problemer med motorens kjølesystem. Ikke kjør videre med motortemperaturlampa tent, det kan i verste fall føre til alvorlig motorskade!
Lyser denne når bilen står med tenning på eller er startet opp, betyr det at bagasjelokket står åpent eller ikke er skikkelig lukket.
Lyser denne når bilen står med tenning på eller er startet opp, betyr det at panseret står åpent eller ikke er skikkelig lukket.
Lyser denne når bilen står med tenning på eller er startet opp, betyr det at en eller flere dører står åpne eller ikke er skikkelig lukket.
På moderne norsk også kalt Lane Departure Warning System (eller Lane Assist). Denne lampa tennes når dette systemet er slått av. Når systemet er på, vil sjåføren via vibrasjoner i rattet merket at bilen er i ferd med å krysse linjene i veien.
På biler utstyrt med bremseassistentfunksjon (også kalt EBA), vil denne lampa tennes når bilen foran deg raskt nærmer seg. Er systemet slått av, vil den lyse oransje. Lyser lampa permanent, er det et varsel om et problem i systemet.
Er motorens oljenivå for lavt eller for høyt vil denne lampa begynne å lyse. Det gjelder da og så raskt som mulig å peile olja. Etterfyll om nødvendig, eller tapp av hvis det er for mye. Fortsetter lampa å lyse er rådet å oppsøke et verksted for ytterligere kontroll.
På biler med automatisk girkasse tennes denne lampen når den elektroniske parkeringsbremsen fortsatt er aktivert.
Hvis bilens servostyring svikter, vil denne varsellampen lyse. Dette vil selvsagt merkes ved en tyngre styrebil. Denne feilen kan være forårsaket av mangel på olje, men elektroniske årsaker kan også være årsaken.
Når dette lyset vises, er rattet i rattlåsen.
Denne lampen kan tennes hvis bremsevæskenivået er lavt.
Oransje dashbordlys betyr at det er en feil som må løses eller at en funksjon er aktivert. Hvis lyset indikerer en funksjonsfeil, kan du fortsatt kjøre hjem med det. Det er da lurt å finne en verksted eller bilforhandler for reparasjon eller overhaling så fort som mulig. I noen biler virker disse gule varsellysene mer gule enn gule, men de betyr det samme. kan bety to ting.
Denne lampen tennes når det er problemer med ABS-systemet. Dette systemet sørger for at hjulene ikke kan låse seg, slik at bilen ikke kan skli. Hvis denne lampen lyser, betyr det at systemet ikke fungerer. Sørg for å kjøre til garasjen innen overskuelig fremtid når dette lyset lyser for å forhindre ytterligere skade.
Så snart bakrutevarmeren er slått på, tennes denne lampen.
Et stort antall moderne biler har en automatisk vindusvisker som hele tiden måler mengden regn. Hastigheten på vindusviskerne bestemmes ut fra mengden regn. Hvis denne varsellampen lyser på dashbordet, betyr det at det er en feil i sensoren som hindrer den automatiske viskeren i å fungere.
I biler som bruker det såkalte 'nøkkelfri adgangssystemet', kan et symbol lyse som viser en nøkkel med signalmerker. Når denne lampen lyser betyr det at sjåføren har glemt å ta med nøkkelen. Bilen kan ikke oppdage nøkkelen, så den vil ikke starte.
Dette dashbordlyset tennes når bilens dekktrykk er for lavt. I mange tilfeller er dekket flatt eller du har en deflater. Denne varsellampen er gjort obligatorisk i biler fra 2014 og utover.
Denne lampen tennes når blindsonefunksjonen er deaktivert.
Hvis bilens drivstoffnivå er lavt, vil denne lampen tennes. Du kan se fra ikonet hvilken side tanklokket på bilen din er på.
Hvis denne lampen tennes, må du iverksette tiltak så raskt som mulig. Drivstoffilteret er da fullt av vann. Denne må tømmes for å unngå skade på motoren.
Dette lyset med utropstegn i en trekant tennes hvis det er en feil på en elektrisk del i bilen. Bilen blir til begrenset bruk eller fungerer kanskje ikke lenger i det hele tatt. Hvis denne lampen tennes, bør du kjøre umiddelbart til en garasje hvis mulig.
Hvis lyset med vei og snøfnugg tennes, varsler bilen om at det er fare for glatte forhold.
Denne varsellampen tennes når nedstigningskontrollen (også kalt fjellbrems) aktiveres. Denne funksjonen lar bilen gå ned i konstant og lav hastighet ved å bruke gasspedalen og bremsene.
Hvis denne varsellampen tennes, er det en feil i lysområdets kontrollsystem.
Denne lampen tennes når clutchen må trykkes inn. Dette lyset finnes kun i biler som bruker start-stopp-systemet.
Dashbordlyset med snøfnugg varsler deg om lav utetemperatur. I de fleste biler vil dette komme på ved en temperatur lavere enn 4 grader Celsius.
Ulike moderne biler inneholder sensorer som måler om kjøretøyet har kontroll
Ikonet med lys og utropstegn betyr at et lys i bilen er defekt.
Hvis luftfilteret er skittent, tennes denne lampen. Hvis luftfilteret er tilstoppet, kan det forårsake alvorlig skade på motoren. Så sørg for at dette problemet er løst så snart som mulig.
Hvis denne lampen lyser, betyr det at luftfjæringen er defekt.
Denne lampen tennes når tåkelysene bak på bilen er på. Vær forsiktig når du bruker denne belysningen. Denne kan kun brukes under snøbyger eller tåke når sikten er mindre enn femti meter.
Denne lampen indikerer at det er en defekt i motorstyringssystemet eller annen elektronikk i bilen. Det anbefales å først sjekke motorolje og kjølevæske og etterfylle om nødvendig. Hvis lyset forblir på etter dette, er det på tide å besøke en garasje.
Hvis bilen går i slapp modus, er det viktig å gå til verkstedet så raskt som mulig. Bilen har begrenset kraft.
Parkeringssensoren hjelper føreren ved parkering på små plasser. Denne funksjonen kan aktiveres av sjåfører i visse biler. Når funksjonen er aktivert, vil dette ikonet vises i dashbordet.
Når regnsensoren registrerer at det regner, vil varsellampen tennes. Føreren kan da stille inn hvor raskt vindusviskerne skal bevege seg.
Hvis en bremsekloss i bilen er slitt, vil denne varsellampen tennes. For å sikre god bremsefunksjonalitet er det derfor viktig å bytte den så raskt som mulig.
Når denne lampen lyser, betyr det at bremselyset er defekt.
Denne lampen tennes når partikkelfilteret (eller DPF) blir tilstoppet. Dette finner vi i eksosanlegget til dieselbiler. Hvis denne lampen lyser, må filteret rengjøres eller skiftes.
Denne tennes når vindusspylervæsketanken er (nesten) tom. Etterfylling løser det problemet ganske enkelt.
På mange biler kan man frivillig stille inn maksimal hastighet. Overskrides denne hastigheten, vil lampa begynne å lyse. Dette gjelder også om cruise control er slått på.
Denne vil du se når ESP-systemet aktiveres av bilen. Dette skjer når det er fare for at bilen sladder.
Når systemet er aktivt vil lampa tennes. Det betyr bare at bilen er "på", selv om motoren har stoppet. Den slukker igjen når gass- eller clutchpedalen trykkes inn.
Denne ser ut som en fastnøkkel, og når den lyser betyr det at det er et problem i drivlinjen. Dette merkes oftest ved at bilens effekt er (betydelig) dårligere, den går i nødmodus. Man kan ofte komme seg til et verksted på egen hånd når bilen er i nødmodus.
Har et oppstått et problem med fjæring og/eller støtdemping kommer denne lampa på. Det anbefales og oppsøke et verksted så fort som mulig.
Denne ser ut som en liten spiral og er å finne på biler med dieselmotor. Denne tennes når forgløding er i gang ved kald motor og/eller oppstart. Er temperaturen ute over 8 varmegrader, trenger man i prinsippet ikke å gløde motoren. Om lampa ikke slukker etter en liten stund, eller begynner å lyse under kjøring, er det nødvendig å få stilt en diagnose.
Når defroster er valgt vil dette ikonet vise seg på dashbordet. Defrosteren er til for å fjerne is og kondens fra vinduene.
Denne vil man som oftest se i biler med dieselmotor. Når denne lampa lyser er det et hint om at det er for mye vann i dieselfilteret. Dette må sjekkes så fort som mulig og eventuelt tappes av. Om lampa fortsetter å lyse etter at vannet er tappet av, kan det tyde på at filteret må skiftes ut.
© 2025 ACTRONICS AS. All Rights Reserved.