"Less is more", det gjelder til en viss grad ATE/Continental MK100. En allianse mellom disse to elektronikagigantene bidro til at MK100 ble satt i produksjon i 2015. Dermed fikk de populære MK60 og MK61 en oppfølger. MK100 er mindre og lettere, men tilbyr en rekke ekstra funksjoner og integreringsmuligheter, slik at den også kan brukes i hybride og elektriske biler.
Fra Dacia til Nissan og fra BMW til Ford, MK100 finnes i en rkke biler fra alle kontinenter og i alle segmenter. Og det er ikke så merkelig: MK100 er laget i en rekke varianter, og på den måten er det alltid et passende ABS-system tilgjengelig for alle typer biler. Det finnes til og med en versjon MK100 spesielt utviklet for motorsykler! Dette i kombinasjon med det faktuma at ABS-systemet er forberedt for elektriske biler, regenerativ bremsing, og man forstår at dette ABS-systemet er en regelrett salgssuksess.
Men hva er da forandret? Ser man på MK100 og sine forgjengere MK60 og MK61, vil man i første omgang konkludere med at det ikke har skjedd så mye. Selvfølgelig ser man at MK100 er mindre og lettere og at dekselet til pumpemotoren ikke er lakkert, men ellers er det små endringer.
ATE MK61 til venstre og ATE MK100 til høyre
Den store forskjellen, som som oftest, er på innsiden. Hva man først og fremst legger merke til er formatet på eeprom. Den er til tross for det mindre kretskortet, rundt dobbel så stor. Det er lett å forestille seg at ABS-styreenheten blir temmelig varm når den må bearbeide alle data. Derfor er det en metallplate på baksiden av kretskortet for å avlede varmen. For selv om man kan tilføre mange funksjoner i softwaren, er det ofte også nødvendig å tilpasse hardwaren.
Til venstre kretskortet til MK61 og til høyre til MK100
Det er en rekke feil hvor ABS-systemen er en mulig årsak. Feil vi kan løse ved hjelp av renovering er:
Dette er et merkelig fenomen når det kommer til MK100. Selv om alle bilmerker av betydning har en bilmodell utstyrt med en MK100, er det i skrivende stund stort sett biler fra Ford som har problemer. Faktisk er men enn trekvart av alle MK100 vi renoverer fra en Ford. De fire modellene vi ser oftest en MK100 komme inn til renovering er Ford B-Max (ESP), Ford C-max (46-pins), Ford Fiesta (ESP + 46 pins) og Ford Transit Custom (46-pins)
Ford B-Max (ESP)
Ford C-Max (46-pin)
Ford Fiesta (ESP+46-pin)
Ford Transit Custom (46-pin)
For å kunne konkludere med at det faktisk er ABS-enheten som er defekt, er det nødvendig å først stille en diagnose. Derfor har vi tilføyet oversikt over pinnene til MK 100 38-pins og 46-pins kontakten. I tillegg finner du for begge versjoner et elektrisk skjema. Dette skjemaet er bare ment for å gi innsikt i oppbyggingen av systemet. Ved feilsøking er rådføring med fabrikantens spesifikke skjema nødvendig.
STANDARD PIN CONFIGURATION, MK100, 38-PIN
Exception on CAN: Peugeot 208, Honda Civic IX
Exception on CAN: BMW Flexray
STANDARD PIN CONFIGURATION MK100 46-PIN (FORD AND OTHERS)
Har du en bil stående i verkstedet med en defekt ABS? Da står ACtronics til tjeneste med en passende renoveringsløsning. Vi gjør alltid vårt ytterste for å få for eksempel ATE MK100 renovert og returnert innen to dager etter ankomst. Mistenker du at ABS-enheten er defekt, men problemet ikke står beskrevet på vår hjemmeside, er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss. Vi står gjerne til tjeneste!
© 2025 ACTRONICS AS. All Rights Reserved.