ABS

ABS, eller anti-lock bremsesystem, hindrer hjulene i å låse seg under bremsing, og opprettholder kontrollen over kjøretøyet. I denne artikkelen diskuterer vi hva ABS-systemet er, hvordan det fungerer og vanlige funksjonsfeil. Vi gir også et innblikk i kombinasjonen mellom ABS og ESP.

Hva er et ABS-system?

Calculateur ABS

ABS-systemet, også kalt blokkeringsfritt bremsesystem, er en sikkerhetsfunksjon som sørger for at bilens hjul ikke låser seg under bremsing, og dermed opprettholder kontrollen over kjøretøyet. ABS-systemet består av følgende komponenter:

  • 1. ABS-ECU
    Akkurat som en motorstyreenhet styrer motoren, er ABS-styreenhet ansvarlig for å kontrollere det blokkeringsfrie bremsesystemet. ECU-en samler inn data fra ulike sensorer, som hjulsensorene som gir informasjon om hjulenes rotasjonshastighet, og trykksensorer som måler bremsetrykket. Når ECU fastslår at en av sensorverdiene avviker fra normen, aktiverer den umiddelbart pumpemotoren for å sette i gang de riktige korrigerende tiltakene. Denne prosessen er viktig for å forhindre at hjulene låser seg under bremsing.
  • 2. ABS HCU
    Hydraulic Control Unit (HCU), noen ganger også referert til som den hydrauliske blokken, er en aluminiumsblokk utstyrt med forskjellige ventiler og kanaler. Når ABS-systemet er aktivert, har HCU den viktige oppgaven å spre det oppbygde bremsetrykket via disse ventilene. Dette forhindrer at hjulene blokkerer. HCU inneholder aktuatorpinner som kan åpne eller lukke ABS-systemkanalene avhengig av situasjonen. Med konvensjonelle ABS-systemer strømmer bremsevæsken fra hovedbremsesylinderen først gjennom den hydrauliske distribusjonsblokken. Denne blokken, med sine magnetventiler, kan midlertidig avbryte strømmen av bremsevæske til bremsepedalen. Hvert hjul har sin egen inn- og utløpsventil for å gjøre trykkkontrollen så nøyaktig som mulig. I hvilestilling er innløpsventilen åpen og utløpsventilen stengt, men så snart bremsetrykket må avbrytes, aktiveres begge ventilene for å drenere væsken fra hjulbremsesylinderen. Etter avbruddet gjenoppretter HCU normal drift ved å åpne innløpsventilen og stenge utløpsventilen.
  • 3. Pumpemotor
    Pumpemotoren til ABS-systemet sørger for at trykket opprettholdes på bremsesystemet. Dette trykket er nødvendig når ABS-enheten griper inn for å utføre pumpebevegelsen. Pumpingen utføres veldig hurtig og kan gjentas dusinvis av ganger per sekund. Pumpemotoren, som er en del av ABS-systemet, opprettholder trykket i bremsesystemet. Dette trykket er avgjørende siden det gir de rette forutsetningene for ABS-enheten til å utføre sin pumpebevegelse effektivt når det er nødvendig for å forhindre låsing av hjulene.

Hvordan fungerer ABS?

Driften av ABS er basert på hastighetssensorer, som kontinuerlig måler rotasjonshastigheten til hvert hjul. Når et hjul truer med å låse seg, aktiveres hydraulikksystemet automatisk. Dette systemet reduserer bremsekraften på det spesifikke hjulet ved å pumpe bremsing, som raskt og kort avbryter og gjenopptar bremsekraften for å forhindre skrens og opprettholde kontrollen over bilen.

ABS-lyset er på

ABS-lyset, ofte en oransje sirkel med bokstavene 'ABS', er praktisk talt umulig å gå glipp av. Dette lyset kan også være gult eller rødt. Ulike deler kan føre til at lyset tennes. Start med hjulsensorene; disse kan sende et feil signal til ECU, som feilaktig ser ut til å indikere en defekt i ABS-enheten. Deretter er magneten og tannringene viktige å inspisere for smuss og skader. Sjekk også ledningene og kontakten til ABS-enheten for brudd. Til slutt kan en sikring som har gått også aktivere lyset.

Symptomer på defekt ABS

Det er flere symptomer som kan indikere et defekt ABS-system. For det første er ABS-lyset, som er oransje i de fleste biler, et tydelig signal. Hvis den fortsatt lyser, må systemet kontrolleres. Andre symptomer inkluderer en rykkende bremsepedal ved bremsing, trekkende bremser eller en utkobling av ABS- og/eller ESP-systemet. Feil i hjulsensorene kan også indikere et problem, og det samme kan manglende evne til å få tilgang til ABS ECU med et diagnoseapparat. I tillegg kan det oppstå funksjonsfeil i pumpemotoren, CAN-kommunikasjonssystemene og den interne bremsetrykksensoren.

Årsaker til defekt ABS

En defekt ABS er vanligvis forårsaket av vibrasjoner og temperaturforskjeller, kortslutning i ledninger eller temperaturforskjeller.

  • Vibrasjoner og temperaturforskjeller
    Vibrasjoner og temperatursvingninger er faktorer som kan skade ømfintlig elektronikk. Disse forholdene kan ofte føre til at komponenter løsner fra kretskortet. De små tilkoblingsledningene på hybride kretskort er også spesielt følsomme for disse påvirkningene. De delikate bindingsledningene kan løsne fra kretskortet på grunn av disse svingningene, noe som kan resultere i alvorlige funksjonsproblemer og defekter.
  • Kortslutning i ledningene
    Kortslutninger i ledninger er en vanlig årsak til elektriske problemer i kjøretøy. Ledningsnettene i bilen beveger seg hele tiden, spesielt på grunn av dårlig veidekke, noe som fører til friksjon mellom kablene. Denne friksjonen kan slite ut isolasjonen rundt kablene, og forårsake kortslutning til ABS-enheten. I tillegg kan overoppheting være en annen faktor; i disse tilfellene kan isolasjonen smelte fullstendig, noe som fører til kortslutning.
  • Fuktighet
    Regn, snø og saltvann er skadelig for kjøretøyets materialer og komponenter, og disse elementene kan til slutt føre til feil. I tillegg kan saltene som er tilstede i fuktig vær forårsake kortslutning, som mest sannsynlig vil føre til at ABS-enheten slutter å fungere. Fuktproblemer oppstår hovedsakelig i biler hvor ABS-ECU ikke er forsvarlig beskyttet, noe som øker risikoen for feil.

Fordelene med ABS

Det er ikke uten grunn at ABS er obligatorisk for alle biler som leveres i EU. Dette påbudet gjelder fra 2004 og utover. Systemet forårsaker betydelig færre ulykker. ABS gir mer veigrep under bremsing, noe som fører til kortere bremselengde. Det hindrer hjulene i å låse seg, noe som forbedrer kjøretøykontrollen, spesielt ved nødstopp.

ABS og ESP

Mens ABS hindrer hjulene i å låse seg under bremsing, sørger ESP for at bilen holder retningen sjåføren ønsker. Når under- eller overstyring truer med å oppstå, bremser ESP-funksjonen ett eller flere hjul, noe som sikrer stabiliteten til kjøretøyet. Eksempler på ABS-enheter som bruker ESP er ATE MK26 ESP og Bosch 8 ESP. På grunn av de store sikkerhetsfordelene som ESP tilbyr, har denne funksjonaliteten vært obligatorisk i alle nye modeller siden 2014. Studier viser at ESP reduserer antallet singelulykker med omtrent 30 %.

Be om ABS-reparasjon