5 morsomme fakta om HVAC-systemet som viser seg å være sant

Selv om klimaanlegg har eksistert i biler i over 80 år, er det fortsatt historier og fakta som ingen vet sikkert om er riktige eller ikke. Det er på høy tid for noen svar. Vi har valgt 5 morsomme fakta for deg.

HVAC-systemet

1 Å slå på klimaanlegget om høsten og vinteren hjelper virkelig!

Klimaanlegg ble opprinnelig ikke oppfunnet for å kjøle luften, men hovedsakelig for å senke luftfuktigheten. På bestilling fra et trykkeri, var det Willis Carrier som designet en form for klimaanlegg i 1902. Trykkeriet hadde problemer med at blekket tørket dårlig  i varmt og fuktig vær og derfor ikke ville holde seg på papiret. Ved å redusere luftfuktingen tørket blekket skikkelig.

Den lufttørkende effekten av et klimaanlegg er spesielt nyttig om høsten og vinteren, fordi bilvinduene dugger raskt til i kaldt og fuktig vær. I dette tilfellet er HVAC derfor et ideelt system for raskt å avdugge vinduene. Så la alltid klimaanlegget blåse maksimalt når vinduene er dugget for, selv om vinteren når du har satt temperaturen høyt. Liten sideanmerkning: Under 5 ° C slås ikke klimaanlegget på. Dette er for å beskytte systemet mot frost. Imidlertid tar systemet seg av dette automatisk, så du slipper å ta hensyn til det selv.

2 Kompressoren kan ikke klare seg uten kjølemiddel.

Dessverre er dette virkelig sant. Kompressoren er avhengig av det sirkulerende kjølevæske for smøring og har ikke sitt eget smøresystem. Undersøkelser har vist at når nivået på kjølemediet har sunket med 10%, går så mye som 40% av smøreevnen tapt. Dette forårsaker overdreven slitasje. For øvrig er det neppe mulig å sjekke om væskenivået virkelig har falt, fordi et klimaanlegg ikke har noen peilepinne. Ikke at det ville vært nyttig med en så flyktig væske som R134a eller r1234yf, men det er en annen sak …

3 Klimaanlegget må fylles hvert annet år

Husk historien i punkt 2, og les deretter følgende: The Society of Automotive Engineers (SAE) har designet de universelle AC-forbindelsene, og disse koblingene er kjent for å ha en 'akseptabel lekkasjegrad' på 14 gram per år. En enkel beregning forteller oss at et gjennomsnittssystem med 8 koblinge kan miste ca 224 gram på 2 år. Med et gjennomsnittlig system som bruker omtrent 600 gram, vil du miste mer enn 35% kjølemiddel etter 2 år! Det kan selvfølgelig ikke være bra for kompressoren.

4 HVAC er ideelt for personer med allergier

Dette er faktisk riktig. Alle moderne HVAC-system har pollenfilter. Ofte er dette også et aktivt karbonfilter, som også stopper andre stoffer i tillegg til pollen. Den filtrerte luften som blåses inn i bilen er bokstavelig talt en lettelse for mennesker med allergier. Selvfølgelig har de fleste biler uten klimaanlegg også et slikt pollenfilter, men i varmt vær må et vindu åpnes, noe som betyr at alt pollen blåses inn igjen. Så: Vinduer lukket og klimaanlegg på, hvis du lider av allergi.

Tips: Hvis kontrollpanelet ikke lenger fungerer som det skal, eller hvis skjermene begynner å vise tegn til funksjonsfeil, kan du kontakte ACtronics. Vi har en passende overhalingsløsning tilgjengelig for et stort antall HVAC-systemer.

5 Hva er mer effektivt: åpne vinduet eller klimaanlegget på?

Vi avslutter med en fin  diskusjon hvor meningene alltid vil være delte, selv om General Motors gjorde en seriøs innsats i 2004 for definitivt å svare på dette spørsmålet. Flere studier (organisert av GM) viste at kjøring med klimaanlegg på virkelig fører til høyere drivstofforbruk enn å kjøre med åpne vinduer.
Du lurer kanskje på i hvilken grad du kan oppnå de samme temperaturene og den samme komforten (vindstøy) med vinduene åpne. Så er dette faktisk en rettferdig sammenligning? Dessuten har klimaanlegget blitt mye mer effektivt de siste årene. For eksempel slår klimaanlegget seg av automatisk under visse omstendigheter.

Tenk på situasjoner med full gass og tidspunkter når temperaturen kan være høyere uten behov for avfukting. Legg til det faktum at et (langt) inaktiv klimaanlegg vil bli ødelagt raskere på grunn av manglende smøring, og det vil også være nok folk som hevder at pengene du sparer på drivstoffkostnader er nødvendig for ytterligere reparasjoner. Så la oss bare si at hvis en bil er utstyrt med airconditioning, er det veldig komfortabelt og fornuftig å bruke den regelmessig.