De 5 mest overhalte styreenhetene

ECU

En ECU, eller styreenhet, er en elektronisk del som regulerer styringen av motoren. Med hjelp av informsjon som f.eks. kommer fra lambda-, kjølevannstemperatur- og gasspedalsensoren beregner ECU'en den optimale tilførselen av brennstoff eller forholdet mellom luft og brennstoff som skal blandes. Disse elektronske delene er følsomme og kan gå i stykker på grunn av kortslutning, vibrasjoner eller temperaturforskjeller. Det betyr heldigvis ikke alltid at de ikke lar seg reparere. ACtronics har derfor utviklet forskjellig overhalingsløsninger, slik at bilen trygt kan tilbake på veien!

Se her på alle styreenhetene
Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

ATE MK61 Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

Den som tenker på 'Opel' og 'styreenhet', kommer sannsynligvis raskt frem til Delphi Delco Multec. Denne beryktede styreenheten er brukt av Opel for biler med Z16SE (1.6 liter) motorer og har i årene som har gått sørget for mye hodebry på verksteder rundt om. Delphi Delco-styreenheten sitter nemlig fastskrudd på siden av toppen, hvor den blir utsatt for vibrasjoner og temperaturforskjeller. Det kan føre til at den ikke går skikkelig på alle sylindre eller at den går i nødløp.




icon-check-markBiler med Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Opel: P0105, P0230, P0335, P0340, P0351, P0352, P0353, P0354, P1122, P1482, P148, P1550

Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

Bosch PSG 5 (EDU from VP44) Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

Når man hører om 'Bosch PSG 5' er det ikke sikkert at der ringer noen bjeller. Men når vi nevner at den er en del av og styrer VP44 dieselpumpen, kan det hende det tennes noen lys. Det som er spesielt med denne er at den blir brukt i såvel, person- som lastebiler og traktorer. Klagene vi kjenner til er derimot ikke så forskjellige. Kjøretøyet kan begynne å gå uregelmessig, ikke starte mer eller mister effekt. Dette forårsaker i mange tilfeller en tent motormanagementlampe.




icon-check-markBiler med Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • BMW: 27, 73;
  • Dodge: P1688;
  • Ford: P1564, P1664, P0216, P1608;
  • Opel: P1630, P1631, P1651;
  • Nissan: P1600, P1690;
  • VAG: 01268, 01318

Siemens Simtec 71-serie

Siemens Simtec 71-serie Siemens Simtec 71-serie

Hva Delphi Delco Multec er for Z16SE-motorene, er Siemens Simtec 71-serie for 1.8 liters motoren Z18XE. Til tross for at fabrikanten av styreenhetene er forskjellige, er årsaken til defekte så godt som den samme. Denne styreenheten sitter nemlig montert på innsugssiden og er derfor også utsatt for vibrasjoner og store temperaturforskjeller. Gjennom dette kan bilen gå i nødløp, begynne å fuske og det er en sjans for at den ikke går på alle sylindre. Manglende styring av gasspjeld, dyser og coiler er ofte forekommende klager.




icon-check-markBiler med Siemens Simtec 71-serie

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Opel: P0120, P0170, P0201, P0202, P0203, P0204, P0220, P0325, P0351, P0352, P0353, P0354, P0606, P1550, P1600

Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

Hvis du har en italiensk åtteventiler med et sylinderinnhold på 1.1 eller 1.2 liter fra begynnelsen av dette århundret stående i verkstedet, er sjansen stor for at den er utstyrt med en Magneti Marelli IAW styreenhet. Denne styreenheten sitter i mange tilfeller montert på gasspjeldhuset og er derfor utsatt for vibrasjoner og temperaturforskjeller. Derfor er komponenter som drivere av tenning og innvendige forbindelser utsatt og kan gå i stykker. Den vanligste feilen vi ser komme inn er mangel på styring av coiler.




icon-check-markBiler med Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • Fiat: P0351, P0352

Bosch EDC16U1

Bosch EDC16U1 Bosch EDC16U1

Da Volkswagen Group trengte en styreenhet til sine 1.9 og 2.0 TDI motorer, tok de kontakt med Bosch. I 2003 kom da også Bosch' nyeste styreenhet: EDC16U1. Denne styreenheten ble brukt av Volkwagen til og med 2009. I motsetning til de tidligere nevnte styreenhetene, som går i stykker på grunn av vibrasjoner og temperaturforskjeller, er EDC16U1 mer utsatt for eksterne feil som kortslutninger. Det er da mulig at bilen ikke vil starte mer, det mangler signaler til dysene, det er feil i 5V-kretsen og den interne Eeprom sørger for feilmeldinger på spjeldhus.




icon-check-markBiler med Bosch EDC16U1

icon-fault-codesVanlige feilkoder

  • VAG: P1640, P0604

Finner du ikke din styreenhet i denne listen?

Ingen fare! Vi har et kjekt verktøy som du kan bruke for å finne din ECU