Slik håndterer bilfabrikantene den globale chipmangelen

At bilfabrikantene reagerte litt kortsiktig på COVID-19 pandemien, er vel etterhvert blitt nokså tydelig. I ettertid har det vist seg at å annullere ordrene på mikrochips ikke var så veldig fornuftig, men det hjelper jo lite å furte over dette til evig tid. Men nød lærer naken kvinne å spinne og kreative løsninger må til. 

BMW

BMW velger å levere et antall modeller uten touchscreen. I stedet blir det levert et litt enklere navigasjonssystem som kan betjenes via en «touchpad»/knapp ved siden av girspaken, kjent som iDrive. Egentlig de samme systemet BMW hadde før berøringsskjermer ble vanlig. I tillegg er det fortsatt stemmekontroll, så helt håpløst er det ikke. 
I tillegg kan BMW midlertidig heller ikke levere «Backup Assitant». Hvilket betyr at lukeparkere må du gjøre selv, slik du en gang har lært ...

Cadillac

Også Cadillac måtte ta en kritisk gjennomgang av tilleggsutstyrslistene sine og besluttet å levere toppversjonen av Escalade uten Super Cruise. Super Cruise er samme type system som Tesla Autopilot, men da under eget navn. Imidlertid er det blitt mulig å velge Super Cruise som tilleggsutstyr, men Cadillac har forberedt på at det vil bli lenger leveransetid på nye ordre. 

Chevrolet

Hos Chevrolet er «skadene» begrenset til en manglende HD-radio, ellers forandres ingenting. Sett i lys av at det blir montert en vanlig type radio og kundene får en rabatt på €50,- ved kjøp, vil de fleste kundene ikke hisse seg nevneverdig opp. 

Men ... dessverre viste det seg at det ikke skulle være så enkelt for Chevrolet. Fra 15. november 2021 må de fleste SUV’s og pick-ups greie seg uten setevarme og -ventilasjon. Og oppvarmet ratt samt muligheten til trådløs lading av mobiltelefonen forsvant i slutten av november. Kunden får en priskompensasjon på opptil € 500,-. Og få det montert i ettertid ser ikke ut til å være mulig. 

Og det ser ut til at lista blir stadig lengre: Funksjonen med sylinderdeaktivering på V8-motoren er ikke lenger tilgjengelig og heller ikke start-stopsystemet. Skulle det komme mer tilpasninger fra General Motors, legger vi det til her. 

Ford

Fra fabrikken i Tyrkia vil en rekke Ford-biler midlertidig levert uten navigasjonssystem, men dette vil bli ettermontert i løpet av første halvdel av 2022. Det er særlig Ford Puma som blir truffet av chipmangelen. Funksjoner som fjernlysassistanse, «lane-keeping», «lane departure warning», bremseassistanse, fotgjengergjenkjenning og parkeringssensorer bak vil mangle midlertidig. Det betyr dermed at Ford Puma, også midlertidig, mister sin 5-stjerners klassifikasjon i Euro NCAP. 

Mercedes-Benz

De fleste modellene fra Mercedes-Benz og i særlig grad AMG, er fullproppet med alle slags elektronikk. For det i Stuttgart baserte merket er chipmangelen da også svært merkbar. Tilbehør som trådløs lading av mobilen, automatisk åpning av bagasjerommet, LED-frontlykter og alle andre bilrelaterte ekstrautstyr er det derfor begrenset tilbud på. Dette har også ført til forsinkelser i produksjonen og flere modeller har derfor fått utsatt levering. På nye ordre har man derfor ikke lenger fastsatt leveringsdato.

Peugeot

Peugeots populære 308 kan midlertidig ikke leveres med Virtual Cockpit, men får analoge instrumenter i stedet. Videre tilpasser Peugeot et triks internt i organisasjonen: Populære modeller får prioritet, mens mindre populære modeller må vente på at chips igjen er tilgjengelig. 

Porsche

Porsches i de uendelige elektrisk regulerbare seter var jo et yndet tema å dele for Porsche-eiere ved baren i et fem-stjerners hotell. Dessverre må nye Porsche-eieren greie seg uten disse setene da de på bl.a. Macan ikke lenger er tilgjengelige. Også det det elektrisk regulerbare rattet må de greie seg uten, men heldigvis vil dette utstyret bli ettermontert når alt er i gjenge igjen, slik at ørkenvandringen ikke varer evig. 

Tesla 

Vi trenger vel ikke å understreke at hos Tesla går alt litt annerledes en hos de tradisjonelle bilfabrikantene. Så i stedet for å fortelle kundene hvilke tilbehør som midlertidig ikke kan leveres, blir bilene rett og slett levert med manglende utstyr. Det betyr at man ikke får korsryggstøtte i passasjersetet og at USB C-kontaktene i midtkonsollen bak ikke lenger monteres for en ukjent periode. Siden det bare leveres en type midtkonsoll, er hullene til kontaktene fortsatt der. 

Volvo

Det må ha vært et tungt møte på hovedkontoret til Volvo: Kan merket som er kjent for sikkerhet, levere biler uten noen av sine sikkerhetsfunksjoner? Til tross for dette ble det besluttet at XC60 midlertidig leveres uten «Driver Awareness Pack». I motsetning til Ford Puma får Volvo beholde sine fem stjerner i Euro NCAP-testen, fordi funksjoner som dødvinkel assistent og «Cross Traffic Alert» ikke er påkrevet som grunnleggende, aktivt sikkerhetsutstyr for en 5-stjerners klassifikasjon.