De 5 mest overhalte instrumentpanelene

instrumentpanelene

Instrumentpanelet er nok den elektroniske delen som alle bilister har et bevisst forhold til. Tradisjonelt vises hastighet, km-teller, turtall, vanntemperatur og drivstoffnivå; viktig informasjon for sjåføren og det er derfor irriterende når instrumentene faller ut når panelet svikter f.eks. på grunn av vibrasjoner eller temperatursvingninger. Derfor har ACtronics utviklet forskjellige overhalingsløsninger for instrumentpaneler, slik at man trygt kan kjøre videre med en velfungerende bil.




Ford Focus II 2005-2010

Ford Focus II 2005-2010 Ford Focus II 2005-2010

Instrumentpanelet i Ford Focus II er et nokså spesielt tilfelle. Det er én av få paneler som generer en bestemt feilkode: Nemlig U1900. En annen unik egenskap er at startsperra er bygget inn i instrumentet. Det blir også brukt i C-Max og Kuga, to andre modeller fra Ford.




icon-fault-codesVanlige feilkoder

Vanligste feil er at displayet og/eller visere ikke virker, at bilen av og til ikke starter, at blinklysindikatorene ikke virker som de skal og at instrumentet svikter helt når tenningen skrus av.


Volvo S60 / V70 / S80 / XC70 / XC90 1998-2009

Volvo S60 / V70 / S80 / XC70 / XC90 1998-2009 Volvo S60 / V70 / S80 / XC70 / XC90 1998-2009

Står det en av ovennevnte Volvoer i verkstedet med en mystisk SRS feilmelding som det er vanskelig å finne en direkte årsak til? Sjansen er svært stor for at det er et problem med instrumentpanelet. Leser du ut feilkode D004 med diagnoseutstyret, er det nesten ingen tvil om at feilen kommer av en defekt i panelet. På grunn av vibrasjoner er det mulig at det oppstår brudd på forbindelser på printplata og det kan gi en rekke pussige feil.




icon-fault-codesVanlige feilkoder

Vanlige feil er at display, visere og fjernlysindikator ikke virker eller at hele instrumentet slutter å virke.


Renault (Grand) Scénic 2 2003-2008

Renault (Grand) Scénic 2 2003-2008 Renault (Grand) Scénic 2 2003-2008

At et instrumentpanel er avlangt må sies å være nokså uvanlig. I de aller fleste biler er instrumentpanelet en slags halvsirkelformet enhet med de viktigste instrumentene samlet bak rattet. Renault ville gjerne gi en ny vri på den tradisjonelle «informasjonssentralen» og utviklet et avlangt, digitalt dashbord i Scénic 2. Det som gjorde dette panelet unikt i sin tid, er at den hadde en EEPROM og en prosessor som selv kunne bearbeide og gjengi informasjon. Et flott stykke teknikk, men når det oppstår interne feil vekker det irritasjon. Det kan blant annet sørge for at km-stand ikke lenger blir riktig gjengitt.




icon-fault-codesVanlige feilkoder

Vanlige problemer er at tripp-teller og klokke nullstilles, feil km-stand, displayet slutter å virke eller at instrumentet svikter totalt.


Fiat 500 2007-2014

Fiat 500 2007-2014 Fiat 500 2007-2014

Fiat 500 er en moderne bil som er designet i retrostil, dvs. at den har arvet sine linjer fra en gammel og folkekjær modell fra hine, hårde. Dette gjelder også interiøret og dermed instrumentpanelet. Når man har sett dashbordet til den originale 500, vet man med en gang hvorfor instrumentene i dagens 500 ser ut som de gjør. Selv om dette instrumentet avviker i stil fra dagens standard, er det innvendig bygget opp på samme måte. Dette dashbordet består av stepmotorer som driver visere, kontrollamper og et sentralt display. Det er først og frems kontrollampene og displayet som er følsomme for feil. Dette instrumentet sitter også i Abarth 500.




icon-fault-codesVanlige feilkoder

De mest forekommende feil er at én eller flere lamper lyser svakt, at displayet slutter å virke eller svak/defekt belysning.


Opel Corsa D 2006-2014

Opel Corsa D 2006-2014 Opel Corsa D 2006-2014

Nå som vi har nevnt to instrumentpanel med nokså avvikende utseende, skal vi snakke om et som er mer tradisjonelt i lay-out, nemlig det som sitter i Opel Corsa D. En feil som er en gjenganger ved dette instrumentet og som er uvanlig for andre dashbord er at høytaleren går i stykker. Sjansen for at høyttaleren før eller siden slutter å virke er erfaringsmessig så stor at vi ved overhaling velger å skifte ut denne som et forebyggende tiltak, uansett for hvilke feil instrumentet er kommet til oss.




icon-fault-codesVanlige feilkoder

De flest forekommende feil er altså defekt høyttaler, men også at en eller flere målere ikke virker eller at hele instrumentpanelet slutter å virke.


Står ikke din Kombiinstrument på denne listen?

Ingen bekymringer! Vi har et praktisk verktøy som du kan slå opp Kombiinstrumente din med.