Bosch Easytronic F13/5

Si at du som bilmerke vil kunne levere bybiler med automat girkasse, men at konvensjonelle automat bokser er for store og tunge. Hva gjør du da?

Ofte velger man å robotisere manuelle girkasser. Dette er faktisk en ganske fin løsning fordi man i dette tilfelle kan bygge alle biler med samme manuell girkasse. Det eneste man trenger legge til for at det skal bli en automatisk girkasse er mekatronikk som kan styre clutch og gir, som for eksempel Easytronic F13/5 Bosch gjør. Så det kan godt tenkes at problemet er dermed løst, ikke sant?

Bosch Easytronic f135

Hva som oftest blir defekt

Så enkelt er det tydeligvis ikke. Det er veldig vanskelig å la styringen til clutchen løpe jevnt uten at clutchplaten slites alt for mye. Girkassestyreenheten (TCU – Transmission Control Unit), som er hjernen i systemet, kan nemlig ikke føle det som vi mennesker kan, når koblingen stiger. Så er det også slik at girkasse styreenheten monteres på en plass i bilen med mye temperaturforskjell og vibrasjoner, som kan føre til en hel del defekter. Noe som ikke heller hjelper er at systemet er oppbygd av mange bevegelige deler og alt som beveger seg kjører selvfølgelig også en risiko på å bli defekt. Med andre ord er det en virkelig utfordring å sikre at et slikt system forblir pålitelig.

La oss begynne med de viktigste eksterne svake punktene når det oppstår problem:

Clutch/ trykkgruppe

En clutch er følsom for slitasje, så det er alltid fornuftig først og fremst å kontrollere clutchen og trykkgruppen før du går videre til resten av girkassen. Siden clutchen styres automatisk merker føreren ikke om clutchen begynner å bli slitt eller fungerer dårligere. Når automatene blir defekt skjer det altså tilsynelatende: «plutselig».

Hydraulikkvæske

Å kontrollere og eventuelt bytte hydraulikkvæske er heller ingen en dårlig idé. I mange tilfeller har systemet ikke fått noen service på årevis og i disse tilfeller har problemene blitt forbedret gjennom en omfattende skylling og lufting.
Å skylle og lufte har også flere fordeler: eventuelle defekter i koblingsaktuatoren ( se lenger nedi teksten for mer informasjon) kan spores opp forholdsvis enkelt. Luftingsprosessen er nemlig så omfattende at eventuelle avvik i styreenheten av koblingsaktuatoren blir synlig gjort. Ofte viser det seg at aktuatoren ikke lenger fungerer som den skal.

Veivakselsensor

Ukens tips fra Actronics: kontroller at veivakselsensoren fungerer som den skal. Ustabil veivakselsensor er en vanlig sykdom som også kan føre til en «F» i displayen. Tenk om du først demonterer hele girkassen, sender inn girkasse styreenheten for reparasjon og først deretter kommer fram til at det bare er en enkel sensor som var problemet…
Utenom de eksterne problemene kan også både det ene og det andre gå feil i mekatronikk systemet. Selv i dette tilfellet vises «F» i displayet og girkassen fungerer helt eller delvis ikke som den skal. Systemet består globalt av tre ulike deler: Easytronic-enheten, girvelgeren og girspaken. De hyppigste feilene på disse enhetene skiller seg mye seg imellom:

Easytronic

Easytronic er navnet på mekatronikken som styrer clutchen. Den består av en girkasse styreenhet, en koblingsaktuator og en el-motor. Hver del har sine egne vanlig forekommende feil. Heldigvis har det blitt utviklet en kvalitativ løsning gor hver og en av feilene.

Følgende feilkoder støter vi på ofte:

  • P1607 – Clutch Actuator Position Control Error

  • P1609 – Clutch Actuator Position Sensor

  • P1700 – Transmission Indeterminate Failure (Failed to Neutral)

TCU Bosch Easytronic f135

Girvelger

Girvelgeren, for ikke å forveksle med girspaken, gjør bokstavelig talt hva navnet tyder på: nemlig velger gir. Denne del består av to el-motorer som begge styres fra girkassestyreenheten i Easytronic-enheten. Egentlig er girvelgeren ingen separat del men at den er en påmontert del av Easytronic-systemet. Dette gjør det hele litt mer komplisert da navnet Easytronic iblant referer til hele systemet og iblant på bare girkassestyreenheten…

…for å forenkle skal vi forsøke å sammenfatte: Easytronic= delen med girkassestyreenhet og clutchstyreenhet, Girvelger= el-motorer som styrer giringen, Girspak= spaken man girer med.
Så…litt tydeligere, ikke sant? Da går vi videre til girvelgerens vanlige forekommende feil:

Det forundrer sikker ingen at girvelgeren av el-motorer av og til blir defekte. Belastingen er nemlig tung og delene veldig bevegelige. Gjennom dette slites el-motorene relativt fort. Forårsaker dette da også feilkoder? Det er sant, men det er viktig å vite at disse feilkodene ikke alltid er forårsaket av girvelgeren. Ofte når vi får inn girvelgeren viser deg seg til slutt at årsaken til problemet bør søkes andre steder i girvelgerens mekaniske styring.

  • P1728 – Shift Motor Mechanical Malfunction

  • P1729 – Shift Motor Electrical Malfunction

  • P1730 – Gear Control Malfunction

  • P1740 – Gearbox Actuator Malfunction (ofte i forbindelse med P1728)

TCU easytronic renoveringsprosessen

1: TCU open, 2: Elektromotor, 3: Elektromotor open, 4: Gear Selector komplet

Girspak

Selve girspaken årsaker av og til også merkelige forstyrrelser. Mekanikken i girspaken er nemlig ikke mekanisk i det hele tatt slik som på en normal manuell girkasse. Girspaken veksler gjennom å sende en elektrisk signal til girkassestyreenheten. Spaken kan med andre ord egentlig mer ses som en slags joystick. Hvilken signal som sendes avhenger av hvilken posisjon spaken settes i. Du kan sikkert tenke deg at systemet ikke virker som det skal om denne signalen ikke går fram? Ofte er det helt enkelt slik at kontaktene for de ulike posisjonene ( R,N,D…) blir slitt.

Kort sagt, det finnes en hel del som kan gå feil. En korrekt diagnose er vesentlig for å finne en bra løsning på problemet.

Interior-opel

Renoveringsprosessen

Nå skal vi fortelle mer om hvordan renoveringen skjer
Ettersom vi vet at flere ulike komponenter kan bli defekte, reparerer vi ikke bare det som løser de defektene vi har klart å konstatere men å utføre en full renovering. I renoveringsprosessen behandler vi girkassestyreenheten, koblingaktuatoren og el-motoren hver og en for seg. Produkten blir først grundig rengjort før den åpnes. Deretter følger en separat renoveringpsrosess for hver komponent.

Girkassestyreenhet

Girkassestyreenhet har flere svake punkter. Vi går alltid igjennom alle disse, uansett om de er defekte eller ikke.

Koblingsaktuator

Koblingsaktuatoren, også kalt clutch pumpe, kan begynne å lekke eller sitte fast. Om det ikke er mulig å renovere den bytter vi den ut mot et nytt eksemplar.

El-motor

Akkurat som girkassestyreenheten har el-motoren flertall kjente svake punkter som vi går over i sin helhet.

Til sist blir alle delene montert tilbake i hylstret og hele delen blir testet i vår spesialutviklede testområde. Her kan vi utføre fullstendige tester for å sikre oss om at enheten blir returnert helt funskjonsdyktig.

TCU easytronic-f135

Annen relevant informasjon

I hvilken biler finnes Easytronics F13/5?

Disse girkasser finnes i følgende Opel-modeller:

  • Corsa C – årsmodell 2000 – 2006

  • Corsa D – årsmodell 2006 – 2015

  • Vectra C – årsmodell 2005 – 2009

  • Astra H – årsmodell 2004 – 2009

  • Meriva A – årsmodell 2003 – 2010

  • Zafira B – årsmodell 2005 -2011

Relgelmessig vedlikehold

Det blir undervurdert ofte hvor viktig det egentlig er å utføre regelmessig vedlikehold. Clutch kontroll er nemlig hydraulisk og får væske gjennom bremsevæskebeholderen. Hvis bremsevæsken blir forurenset påvirker dette alstå ikke bare bremsesystemet men også clutchssystemet. Bestemte tetninger er utsattfor denne typen forurensning.

TCU easytronic

Demontering

Demonteringsprosessen er såpass komplisert at enegen demonteringsinstruksjon må settes sammen. Så snart dette er tilgjengelig vil vi legge ut en link her. Det vi i mellomtiden gjerne vil understreke er at det er av største betydning at koblingsaktuatoren ( koblingspumpen) demonteres og ikke sendes med om den ikke er defekt. Dette er fordi risikoen er veldig stor at denne blir transportskadet på vei til oss.