ATE MK 61
Audi, BMW, Ford, Honda, Mini, Opel, VW… ATE MK 61 er like polulær som sin forgjenger, ATE MK60. Egentlig er det ikke så rart, for ABS ECU er allerede over en lengre periode påbudt i nye biler og både BOSCH og ATE har bundet et stort antall bilprodusenter til seg selv. Spesielt i Europa, vil du nesten alltid være i kontakt med disse to merkene når det er snakk om ABS-enheter. Systemet ble først brukt i 1978 og var enkel og effektiv, siden den gang har mye endret seg.
Uttrykket ”ESP” kjenner mange igjen. Ved å bruke ekstra sensorer i bilen, kan et moderne ABS- system også gripe inn så fort en bil risikerer å miste greper på en kurve. Verdiene av den såkalte styrevinkelsensoren ( rotationrate sensor på bildet) er sammenlignet i forhold til hvor ofte de blir sendt. Dermed kan ABS- styreenheten avgjøre om et av hjulene må bremse inn for å opprettholde grepet. Til og med ATE MK 61 finns tilgjengelig med ESP-funksjon.
Hva er det som for det meste blir defekt?
Vi vil snart gå inn i detalj på hvordan ABS-systemet fungerer men hva som likevel er viktig å vite nå er at delen består av en pumpemotor, en HCU (Hydraulic Control Unit) og en ABS-styreenhet ( ikke til å forveksle med styreenhet til motormanagementssystemet)
Både hos pumpemotoren og ABS-styreenheten kan de oppstå flere problemer, men det mest iøyenfallende problemet er feilkoden 5DF0 / 5DF1 hos enhetene som er montert i BMW. Både feilkodene indikerer en defekt pumpemotor og som regel stemmer dette i praksis. Regelmessig må pumpemotoren i sin helhet renoveres.
Men til og med ABS-styreenheten har problemer med komponenter på kretskortet som blir defekt. På en ABS enhet som blir brukt av BMW er dette sjelden et problem men på andre merker ser vi ofte at det er prosessoren som blir defekt. Erstattning av disse krever veldig spesifikk kunnskap med tanke på at prosessoren er festet på krketskortet med 128 fot og en enorm kjølelegeme sitter bak kretskortet for å sikre at loddingene stadig kjøles ned så raskt som mulig. Å ta løs og sveise tilbake prosessoren kan ikke lykkes uten en spesiell prosess hvor nedkjøling ikke lenger blir ett problem. Vår R&D avdeling har funnet en virkelig god løsning.
Renoveringsprosessen
Hver komponent som kommer inn til Actronics, blir testes først i vår Vision-testomgivelse for å stille en nøyaktig diagnose. Vi ser ikke bare på den spesifikke feilbeskrivelsen men kontrollerer alle (hos oss) kjente svakheter. Først når det er tydelig hva som er problemet, vil enheten forsette videre i renoveringsprosessen.
Før vi går videre med renovering, må vi først ta bort styreenheten og pumpemotoren fra hydraulikkblokken. Først når de er demontert kan begge enhetene bli behandlet.
Pumpemotor
Vår mekatronikk-avdeling behandler alle de problemene som har å gjøre med pumpemotoren. Da pumpemotoren er kjent med flere svakheter, går den her komponenten gjennom hele renoveringsforberedelsen. Her bruker vi deler som har minst samme kvalitet som originalen. Et renovert pumpemotor ligger derfor klar så fort en defekt har funnet i den innsendte pumpemotoren.
Styreenheten
I motsetning til for eksempel Bosch ABS 5.7, blir ABS-styreenheten fra en ATE MK61 ikke behandlet av ”Bond”-avdelingen ( etter engelske bonding). På ABS-styreenhetens kretskort brukes det nemlig ingen loddinger for å feste komponenten. Alle tilkoblinger er direkte sveisepunkter på selve kretskortet. Å renovere og bytte ut komponenter blir derfor gjort av våre erfarne renovatører på renoverings-avdelingen. Som nettopp fortalt, går det ikke så enkelt og raskt å frigjøre prosessoren. Heldigvis har vår R&D avdeling utviklet en velprøvd og dyktig metode for å erstatte prosessoren.
Vil du vite mer om vår lasersveisingsteknikk? På vår hjemmeside, under tittelen « Actronics Insights», er det artikler listet om Hella turbo-aktuatorer og Bosch ABS 5.7. I disse teksene forklares lasersveisingsteknikken nærmere.
Etter at begge komponentene har gått igjennom prosessen der alle svakheter har blitt behandlet, monteres komponentene tilbake. Før den renoverte ABS-enheten sendes tilbake til kunden, utsettes den natuligvis for en sluttest for å kontrollere sllik at alt fungerer igjen som det skal. Her blir spesifikke svakheter kontrollert istedenfor å bare kontrollere at problemet beskrivet er løst. Det er denne typen ekstra steg som gjør en forskjell mellom en renovering og en reparasjon.
ATE MK 61 in detalj
MK61 består grovt sagt ut av 3 deler: pumpemotor, hydraulikk og styreenhet. Tilsammen ser de til at systemet fungerer og er avhenging av hverandre. Vi vil informere om funksjonen av hver komponent og således forklare hele ABS-systemet.
Pumpemotoren
Pumpemotoren gjør ikke annet enn å opprettholde trykket på hele bremsesystemet. ABS er en system hvor en eller flere kalipper samtidig og kortvarig lar bremsetrykket flyte, slik at bremsekalippernes midlertidig frigjør bremsen. Må trykket senere igjen bli bygd opp, da stopper avløpet og da setter pumpemotoren systemet under trykk. Denne prosessen gjentar seg titalls ganger per sekund når en eller flere hjuler mister grepet. Dette sørger for den karakteriske vibrerende følelsen i pedalen når ABS systemet trer i funksjon.
Hydraulikken
HCU bokstavene står for Hydraulic Control Unit. HCU delen ser ut som en stor massiv aluminiumsblokk hvor alle slags kanaler og ventiler er gjemt, og det er nemlig disse kanalene og ventilene som sørger for at ABS enheten virker som den skal. De ventilene i denne blokken kan åpne avløp kanalen slik at trykket i bremsekaliperne midlertidig blir borte. Heldigvis står disse kanalene i hvileposisjon alltid lukket. Du trenger ikke å bekymre deg for at bremsesystemet slutter å fungere når du opplever svikt: systemet er «idiotsikker» og ved feil vil bilen føles akkurat som en gammeldags bil uten ABS: bremsene fungerer normalt.
Om vi utdyper oss i driften på HCU, da faller de spesielle «stiftene» på. Det er disse aktuator stiftene som kan åpne og lukke kanalene. Spolene som er festet på undersiden av styreenheten, faller over disse stiftene ved montering, og så snart den elektroniske styreenheten setter en spole under spenning, blir stiften ved hjelp av en magnetfelt skøvet ned. Denne handlingen åpner en ventil slik at en av kanalene med bremsevæske midlertidig ikke er stengt. Om spenningen faller bort, da springer stiften tilbake og den tilhørende avløpet blir lukket umiddelbart.
I midten av hydraulikken sitter trykksensor montert. Denne sensoren måler hele tiden væsketrykket i systemet og er veldig viktig for pumpemotor. Pumpemotoren driver ikke rundt hele tiden, men hopper inn til tider når trykker er for lavt. Uten en velfungerende sensor, kan væske strømmen ikke holdes på trykk.
Styreenheten
Styreenheten er hjernen av enheten. Tilførselen av ulike sensorer kommer inn, inkludert hjulsensor og den nevnte trykksensoren. Avhengig av verdiene, bestemmer styreenhten hvilken handling det må følges og styrer de nødvendige aktuatorene. Styreenheten styrer hydraulikk delen og pumpemotoren. Som vi nettopp har nevnt, har styreenheten spoler på undersiden. Ved å sette disse spolene under spenning, kan styreenheten sørge for at aktuator stiftene blir skøvet nedenfor slik at bremsevæske kan tappes.
I tilfellet av ESP, har styreenheten mer å gjøre. Tilførsel til styrevinkelsensor og girvinkesensor må sammenlignes med hverandre for å bestemme om bilen gjør en realistisk rotasjonsvinkel. Om bilen snur mer eller mindre enn forventet av verdien til styrvinkelsensor , da er det overstyring eller understyring. ESP kan korrigere begge situasjoner ved å bremse litt enten på en eller flere hjul, dermed å oppnå den ønskede rotasjonsvinkel. ABS systemet bremser da fullstendig uavhengig av en eller flere hjul, uten at bremsepedalen trykkes ned. Dette er mulig fordi pumpemotoren også kan sette systemet under trykk istedet for at en pedalbevegelse skal behøves for å bygge opp trykk i systemet.
Demontering av ABS-enheten
Før du starter demontering anbefaler vi at dere kobler ifra batteriet og monterer denne tilbake når abs enheten blir montert tilbake. Det er også kjent at det finnes biler hvor ABS ECU må bli programmert igjen. Ha dette i hodet når du monterer delen tilbake.
Demonteringen selv varierer etter type kjøretøy. Rådfør her angående tilgjengelige dokumentasjon fra bilprodusenten. Vi vil understreke at den hydrauliske blokken er gjort av aliminium. Det er ett relativt myk materiale, vær defor forsiktig under tiden som dere skrur løs/på bremseledningene.