ABS-enhet Bosch 5.7
Bosch -navnet kan ikke skilles lenger fra bilverdenen. Åpne panseret på bilen på hvilken som helst bil, uansett hvor du ser kan du se logo eller merkenavn på alle typer elektroniske komponenter. En av disse komponentene vil mest sannsynligvis være abs enheten, siden Bosch har sammen med ATE stort sett monopol på ABS enheter i moderne biler.
Siden 1978 bygger BOSCH ABS systemer, men bare siden 1993 ble ABS ECU veldig viktig, siden det er nettopp i denne perioden det startet på alvor for bilprodusenter seriøst å lete etter måter å gjøre kjøretøy sikrere på. Slik ble airbags for eksempel også fra og med denne tiden plassert i stort antall. Men det tok helt fram til 1998 før mer enn 50 % av nye biler ble utstyrt med abs enheter. Bosch lanserte i disse årene Bosch 5.7. Denne typen vokste til å bli den mest vellykkede systemet noensinne.
Hva går i fleste tilfeller defekt
Hvis en del blir brukt veldig ofte, går også stort antall fort ødelagt. Vi vil ikke si at Bosch 5.7 er en produkt som man ikke kan stole på, men den har sine svake punkter. Det er ikke ett klart punkt hvor ABS 5.7 blir defekt, men symptomene er svært mangfoldig, og noen ganger spesifikk for bestemte bilmerker.
Mange av problemene er også relatert på hvordan delen er bygget i den respektive bil. Mend etaljer og eksempler er selvsagt mye bedre enn slik generell historie ikke sant? Vi har valgt to:
Mercedes-Benz, Sprinter -2006
På Abs enheten som er stammer fra Mercedes-Benz Sprinter, ser vi en ekstraordinært mengde defekter på grunn av væskelekkasje. Væsken kommer inn i komponenten og skaper irr og kortslutning. Den viktigste årsaken til denne lekkasjen er påfyllingsrøret til spylevæskebeholderen ligger farlig bær ABS enheten. Vi trenger derfor ikke å forklare nærmere på hvorfor vi så ofte møter på væskelekkasje i ABS 5.7 enhetene.
BMW, spesielt 5-serie E39
V har fortsatt ingen klar forklaring på hvorfor, men på motorstyreenhetene til BMW ser vi mer enn vanlig ofte feil på hjulsensor som i øvre gjennomsnitt viser seg at sensoren egentlig fungerer som det skal. Antagelsen er at styreenheten er mye mer utsatt for temperatursvingninger og vibrasjoner. Det kan gjøre en stor forskjell når abs styreenheten er montert på et annet sted eller på en annen måte under panseret, og det er ganskje tilfeldig at BMW har mye problemer med den.
Slik som du ser i disse eksemplene, er både bilmerken og feilsymptomene som dette skjer med svært mangfoldig. Veldig ofte er årsaken til problemet delvis på monteringsposisjon i bilen. Søk derfor ikke bare automatisk feilen i ABS enheten selv, siden det er for mange ytre faktorer som kan påvirke driften.
Listen av feilkoder som vi ser veldig ofte, er rett og slett for lang slik at vi ikke kan nevne alle her, men vi kan gjerne prøve å gi litt klarhet. Abs systemet blir i reglene sett som en del av chassis-settet, derfor begynner feilkodene ofte med bokstaven « C» etterfulgt av fire siffer. Kodene fra C1000 til og med C1999 er merke-spesifikke og skiller seg imellom, men vi ser C10XX- og C12XX kodene regelmessig. BMW har sine egne feilkoder, sammensatt av to tegn. Feilkode 34 er for eksempel av hjulsensor og slik har feilkode 15 noe med pumpemotoren å gjøre. VAG-gruppen har valgt fem-siffrede koder som nesten alltid begynner med «0» eller «00». 00287 og 00301 ( hjulsensor og pumpemotor) ser vi veldig ofte.
Til slutt vil vi spesielt gi tips ved CAN-feil først å søke godt i bilen om feilen sitter et annet sted og om ABS styreenheten er faktisk defekt. Vi får nemlig inn mange styreenheter hvor det ikke er noen feil på styreenhetene.
Renoverinsprosessen
Abs enheten blir først blåst med sand slik at den ser så god ut som ny, og deretter blir den klippet åpen for å kontrollere kretskortet. Kretskortet i seg selv blir fratatt for sin beskyttende gel, og deretter følger en omfattende diagnos av alle komponentene. Bare hvis kontaktstykket, spolene, releblokket og de øvrige komponentene er i orden, fokuserer vi på kretskortet selv.
På kanten av dette kretskortet ser vi forskjellige loddinger og gull loddinger, som gjør koblings forbindelse med kretskortet. Om en av disse loddingene ser ut til å være defekt, da blir hele denne raden fjernet og loddet på nytt. I motsetning til hobby prosjekter som vi kan se av og til, utfører vi ikke kun en renovering bare med en enkel lodding. Vi har veldig spesialisert utstyr som kan lodde ved hjelp av ultralyd, som gjør nye tilkoblinger. Dette gjør vår renovering pålitelig og gir høyere kvalitet enn hobby renoveringsløsninger som vi ser regelmessig. Hver type ABS 5.7 har sin egen loddingsprogram som er nøyaktig på de bestemte stedene og gjør de perfekte tilkoblinger. Resultatet er en ABS styreenhet hvor tilkoblingene er enda sterkere og mer pålitelig enn en ny del.
Etter renovering av tilkoblingene blir kretskortet forsynt med en spesiell spesifikk gel, og det blir montert en egen produsert deksel. Vi sørger for en kvalitets løsning for å beskytte kretskortet. På denne måten er hele enheten beskyttet bedre for yte påvirkinger og dette forlengrer levetiden til styreenheten.
Da er det tid for å teste delen. Kanskje er dette den beste delen av hele prosessen, siden den hele Vision-test omgivesene er helt og holdent selv utviklet og bygd. Testomgivelsen kan virkelig simulere hele bilen, inkludert knappen for å slå av og på ESP. Hastigheten på hvert hjul kan reguleres hver for seg og CAN-informasjon er synlig i detalj. Også handlingene til bremsepedalen kan simuleres gjennom programmet. Og feilkodene? Disse er ubegrenset til å leses ut og slettes. Testområdet gir oss og kunden tillit i renoveringen den fortjener og dette er vi stolte av.
Selvfølgelig får vi også mange andre defekter som ikke inngår i standard renoveringprosessen, men som vi også kan renovere. Også for disse tilfellene har vi utviklet passende kvalitets løsninger.
Bosch ABS 5.7 i detalj
Bosch 5.7 består grovt sett av 3 deler: pumpemotoren, hydraulikkdelen og styreenheten. Sammen sørger de for driften av systemet og disse delene kan ikke operere uten hverandre. Vi skal se på hvordan hver del funskjonerer og på denne måten forklare dere ABS enhetens helhet.
Pumpemotoren
Pumpemotoren gjør ikke annet enn å opprettholde trykket på hele bremsesystemet. ABS er en system hvor en eller flere kalipper samtidig og kortvarig lar bremsetrykket flyte, slik at bremsekalippernes midlertidig frigjør bremsen. Må trykket senere igjen bli bygd opp, da stopper avløpet og da setter pumpemotoren systemet under trykk. Denne prosessen gjentar seg titalls ganger per sekund når en eller flere hjuler mister grepet. Dette sørger for den karakteriske vibrerende følelsen i pedalen når ABS systemet trer i funksjon.
HCU en
HCU bokstavene står for Hydraulic Control Unit. HCU delen ser ut som en stor massiv aluminiumsblokk hvor alle slags kanaler og ventiler er gjemt, og det er nemlig disse kanalene og ventilene som sørger for at ABS enheten virker som den skal. De ventilene i denne blokken kan åpne avløp kanalen slik at trykket i bremsekaliperne midlertidig blir borte. Heldigvis står disse kanalene i hvileposisjon alltid lukket. Du trenger ikke å bekymre deg for at bremsesystemet slutter å fungere når du opplever svikt: systemet er «idiotsikker» og ved feil vil bilen føles akkurat som en gammeldags bil uten ABS: bremsene fungerer normalt.
Om vi utdyper oss i driften på HCU, da faller de 8 spesielle «stiftene» på. ( 12 i tilfelle med ABS med ESP funksjon). Det er disse aktuator stiftene som kan åpne og lukke kanalene. Spolene som er festet på undersiden av styreenheten, faller over disse stiftene ved montering, og så snart den elektroniske styreenheten setter en spole under spenning, blir stiften ved hjelp av en magnetfelt skøvet ned. Denne handlingen åpner en ventil slik at en av kanalene med bremsevæske midlertidig ikke er stengt. Om spenningen faller bort, da springer stiften tilbake og den tilhørende avløpet blir lukket umiddelbart.
På undersiden av hydraulikkdelen er det i de fleste tilfeller trykksensor montert. Denne sensoren måler hele tiden væsketrykket i systemet og er veldig viktig for pumpemotor. Pumpemotoren driver ikke rundt hele tiden, men hopper inn til tider når trykker er for lavt. Uten en velfungerende sensor, kan væske strømmen ikke holdes på trykk.
Styreenheten
Styreenheten er hjernen av enheten. Tilførselen av ulike sensorer kommer inn, inkludert hjulsensor og den nevnte trykksensoren. Avhengig av verdiene, bestemmer styreenhtene hvilken handling det må følges og sende de nødvendige akutuatorene. Styreenheten styrer hydraulikk delen og pumpemotoren. Som vi nettopp har nevnt, har styreenheten spoler på undersiden. Ved å sette disse spolene under spenning, kan styreenheten sørge for at actuator stiftene blir skøvet nedenfor slik at bremsevæske kan tappes.
I tilfellet av ESP, har styreenheten mer å gjøre. Tilførsel til styrevinkelsensor og girvinkesensor må sammenlignes med hverandre for å bestemme om bilen gjør en realistisk rotasjonsvinkel. Om bilen snur mer eller mindre enn forventet av verdien til styrvinkelsensor , da er det overstyring eller understyring. ESP kan korrigere begge situasjoner ved å bremse litt enten på en eller flere hjul, dermed å oppnå den ønskede rotasjonsvinkel. ABS systemet bremser da fullstendig uavhengig av en eller flere hjul, uten at bremsepedalen trykkes ned.
Demontering av Abs enhet
Før du starter demontering anbefaler vi at dere kobler ifra batteriet og monterer denne tilbake når abs enheten blir montert tilbake.
Det er også kjent at det finnes biler hvor ABS ECU systemet må bli programmert igjen. Ha dette i hodet når du monterer delen tilbake. Etter at dere trekker bort kontatkstykket, la bremsevæsken renne bort og derretter kan dere montere bort abs enheten.
Demonteringen selv varierer etter type kjøretøy. Rådfør her angående tilgjengelige dokumentasjon fra bilprodusenten.
Vil du sende inn en defekt Abs enhet? Klikk da på nedenfor knapp: